Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: Elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34614Date
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk
skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og
matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen
er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og
forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, skildrer behov for at skolen løfter
kunnskap om det samiske samfunnet, både i og utenfor Sápmi, for å rette opp etter
fornorskningen. Samtidig er det på nasjonal basis mangel på kompetanse blant lærere om
hvordan man underviser om samiske tema i skolen, noe vi har fått inntrykk av at også gjelder
i Sápmi, gjennom våre praksisperioder på skoler her. Det finnes også lite forskning på
tverrfaglig samarbeid i norsk og matematikk. Vi er selv påvirket av fornorskningen og ønsker
å ta tilbake metoder fra eget samfunn, derfor har vi benyttet oss av samisk pedagogikk i
utforming og gjennomføringen av vårt tverrfaglige undervisningsopplegg, der elevene jobbet
med sagn, samiske målebegreper, og remediering i Minecraft. For å finne ut av hvordan
undervisningsopplegget fungerte har vi undersøkt hva elevene opplevde gjennom
problemstillingen: «Hvordan opplever elevene vårt egendesignede tverrfaglig prosjekt i norsk
og matematikk om et samisk opphavssagn fra nærområdet, sett i lys av samisk pedagogikk?».
Som hjelp til å svare på problemstillingen har vi brukt tre forskningsspørsmål: «Hvordan
konstruere et dekoloniserende tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og matematikk med
samisk pedagogikk, og hvordan fungerer undervisningsopplegget?», «Hva opplever elevene
at de har lært om samisk tradisjonskunnskap og nærområdet gjennom sagnet, begrepene og
matematikken, og hvilke erfaringer gjorde de?» og «Opplever elevene «den gode
situasjonen», motivasjon og engasjement, i prosjektet og i hvilke situasjoner?». Med
inspirasjon av pedagogisk designforskning har vi konstruert, gjennomført og vurdert
undervisningsdesignet, og gjennom kvalitativ metode i form av fokusgruppeintervju og
observasjoner har vi forsøkt å få fatt på ulike sider ved elevenes opplevelse. Etter innsamling
av data og analyse har vi fått et samlet inntrykk basert på elevenes uttalelser og handlinger at
de har opplevd prosjektet som noe positivt. De forteller blant annet at de har lært mer om
lokalmiljøet og opplevd at skolehverdagen har vært annerledes på en god måte. Etter
vurderingen av undervisningsopplegget har vi kommet frem til en modell som kan brukes for
andre som ønsker utøve dekoloniserende undervisningspraksis.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: