Møtet mellom barnesykepleier og helsesøster : Hva kjennetegner samarbeidet mellom barnesykepleier og helsesøster på Nyfødt intensiv avdelingen og hvordan kan vi forstå deres erfaringer?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3519Dato
2011-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Voie, Mona PaulineSammendrag
Bakgrunn: De senere år det vært et økt fokus på oppfølgingen av det ekstremt fortidlig fødte barnet og familien, og retningslinjer utgitt av Sosial- og helsedirektoratet fremmer nå et møte mellom barnesykepleier og helsesøster på Nyfødt Intensiv avdelingen. Denne studien belyser og fortolker barnesykepleier og helsesøsters erfaringer og tanker rundt samarbeidet når de møtes.
Problemstilling: ”Møtet mellom barnesykepleier og helsesøster.” Hva kjennetegner samarbeidet mellom barnesykepleier og helsesøster på Nyfødt Intensiv avdelingen og hvordan kan vi forstå deres erfaringer.
Teori: Overordnet tema i denne oppgaven er relasjonene mellom barnesykepleier og helsesøster når de møtes på Nyfødt Intensiv avdelingen. For å belyse relasjonene benyttes teori om samarbeid og Foucaults perspektiv på makt.
Metode: Som metode har jeg benyttet åpne dybdeintervju. Ved å benytte et hermeneutisk perspektiv har jeg fått en dypere forståelse for de føringer som påvirker et samarbeid mellom barnesykepleier og helsesøster.
Resultat: Det viser seg at barnesykepleier og helsesøster i liten grad snakker sammen når de møtes på Nyfødt Intensiv avdelingen. Barnesykepleierne er opptatt av å formidle sin kunnskap, mens helsesøstrene erfarer at barnesykepleierne ikke har forståelse for deres syn. Ulikhetene synes å bunne i ulike fagtradisjoner, kulturer og liten bevissthet overfor hverandre. Det viser seg også å være uklarheter rundt ansvarsforhold.
Konklusjon: En bevisstgjøring av personalet og ledelsen ved Nyfødt Intensiv avdelingen bør etterstrebes. Samordning er et ledelsesansvar og er en forutsetning for samhandling som er et mer forpliktende samarbeid.
Nøkkelord: samarbeid, makt, helsesøster, barnesykepleier, for tidlig fødte barn
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: