Når barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som støtter medvirkningsprosesser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35333Date
2024-09-23Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Barn og unges medvirkning i offentlige helse- og omsorgstjenester byr på utfordringer i praksis. Dette viser forskning og fagfolk og brukeres erfaringer. I skandinavisk og internasjonal forskningslitteratur har innholdet i begrepet brukermedvirkning i offentlige tjenester vært karakterisert som omstridt, upresist, skiftende og mangelfullt implementert i praksis.
I denne artikkelen presenteres et sett kritiske refleksjonsspørsmål. De er utviklet i regi av Involvert-prosjektet for å støtte tjenester i medvirkningsprosesser som involverer barn, unge og deres foresatte. Involvert er et langsiktig forsknings- og tjenestestøtteprosjekt om barn og unges medvirkning i helse- og omsorgstjenester ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord). Vi jobber systematisk med tre hovedspørsmål i ulike tjenester: Hva innebærer egentlig barn og unges medvirkning? Hvilke utfordringer kan vi støte på? Hvordan kan vi løse dem?
Nettstedet Involvert.no er en tilknyttet ressurs. Formulering og organisering av refleksjonsspørsmålene er utviklet i workshops ledet av forfatterne der til sammen 12 deltakere fra Involverts referansegruppe var ansatte i enten barnevern, familievern, psykiske helsetjenester og Nav, eller representanter for brukerorganisasjoner.
Description
Publisher
FOCitation
Salamonsen A, Kojan BH, Thørnblad R, Ahlzen R, Viksveen P. Når barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som støtter medvirkningsprosesser. Fontene. 2024Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)