dc.contributor.author | Salamonsen, Anita | |
dc.contributor.author | Kojan, Bente Heggem | |
dc.contributor.author | Thørnblad, Renee | |
dc.contributor.author | Ahlzen, Rolf | |
dc.contributor.author | Viksveen, Petter | |
dc.date.accessioned | 2024-10-24T13:39:47Z | |
dc.date.available | 2024-10-24T13:39:47Z | |
dc.date.issued | 2024-09-23 | |
dc.description.abstract | Barn og unges medvirkning i offentlige helse- og omsorgstjenester byr på utfordringer i praksis. Dette viser forskning og fagfolk og brukeres erfaringer. I skandinavisk og internasjonal forskningslitteratur har innholdet i begrepet brukermedvirkning i offentlige tjenester vært karakterisert som omstridt, upresist, skiftende og mangelfullt implementert i praksis.
I denne artikkelen presenteres et sett kritiske refleksjonsspørsmål. De er utviklet i regi av Involvert-prosjektet for å støtte tjenester i medvirkningsprosesser som involverer barn, unge og deres foresatte. Involvert er et langsiktig forsknings- og tjenestestøtteprosjekt om barn og unges medvirkning i helse- og omsorgstjenester ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord). Vi jobber systematisk med tre hovedspørsmål i ulike tjenester: Hva innebærer egentlig barn og unges medvirkning? Hvilke utfordringer kan vi støte på? Hvordan kan vi løse dem?
Nettstedet Involvert.no er en tilknyttet ressurs. Formulering og organisering av refleksjonsspørsmålene er utviklet i workshops ledet av forfatterne der til sammen 12 deltakere fra Involverts referansegruppe var ansatte i enten barnevern, familievern, psykiske helsetjenester og Nav, eller representanter for brukerorganisasjoner. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746>https://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Salamonsen A, Kojan BH, Thørnblad R, Ahlzen R, Viksveen P. Når barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som
støtter medvirkningsprosesser. Fontene. 2024 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2313588 | |
dc.identifier.issn | 0805-5432 | |
dc.identifier.issn | 1890-9876 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/35333 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | FO | en_US |
dc.relation.journal | Fontene | |
dc.relation.uri | https://fontene.no/fagartikler/nar-barn-og-unge-skal-hores-6.47.1078695.48737c3746 | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.title | Når barn og unge skal høres: Et sett kritiske refleksjonsspørsmål som
støtter medvirkningsprosesser | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |