Show simple item record

dc.contributor.advisorBertheussen, Bernt Arne
dc.contributor.authorAdolfsen, Sivert Johan
dc.date.accessioned2024-10-29T05:05:28Z
dc.date.available2024-10-29T05:05:28Z
dc.date.issued2024-06-03en
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan Hertz kan tilpasse seg og opprettholde konkurransekraft i møtet med en fremvoksende konkurranse fra bildelingstjenester. Problemformuleringen undersøkes på bakgrunn av den interessante påvirkningen disruptive konsepter kan ha på den tradisjonelle bilutleiebransjen, hvor nyere bildelingsaktører som Getaround og Hyre introduserer innovative forretningsmodeller som utfordrer etablerte aktører som Hertz. For å studere problemformuleringen har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming, ved å gjennomføre en casestudie av Hertz. Jeg har intervjuet nøkkelpersonell i selskapet, for å få innsikt i hvordan Hertz oppfatter og svarer på utfordringer og muligheter som oppstår ved de nye konkurrentene. Funnene fra studien viser at Hertz anser det omfattende nettverket av utleiestasjoner og den sterke merkevaren som viktige konkurransefortrinn. Nettverket gir en geografisk tilgjengelighet og fleksibilitet som er utfordrende for nye bildelingstjenester å imitere. Merkevaren, som er bygget opp over mange år, gir kunder tillit til selskapets evne til å levere kvalitet og pålitelighet. Disse elementene viser seg å være avgjørende for arbeidet med å beholde konkurransekraft i et skiftende marked. Videre kommer det frem strategiske tilpasninger fra Hertz, for å forsøke å opprettholde posisjonen som markedsleder i Norge. Dette inkluderer innføring av teknologiske løsninger som selvbetjente utleiemaskiner og testing av et nøkkelløst system, som ligner på systemene flere bildelingstjenester bruker. Innovering og videreutvikling gjøres med utgangspunkt i å forenkle kundereisen og møte forbrukernes forventinger til tilgjengelighet i et marked hvor tjenestetilbudene stadig forbedres. Hertz har et eget bildelingskonsept de har driftet i flere år. Grunnet manglende lønnsomhet på deling av personbiler, har de nedskalert konseptet til kun varebiler. Selskapets tilpasning til denne fremvoksende konkurransen baseres derfor på en forbedring og videreutvikling av tjenestene sine. De har en stor kundegruppe gjennom et bredt utvalg av tilbud innen tradisjonell bilutleie, i tillegg til å tilby deling med varebiler. Ved å utnytte konkurransekreftene, forsøker de å være best i segmentene de allerede opererer i, for å forbli det foretrukne valget innen leie av bil.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35356
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectDisruptiv innovasjonen_US
dc.subjectDelingsøkonomien_US
dc.subjectKonkurransefortrinnen_US
dc.subjectBildelingen_US
dc.subjectBilutleieen_US
dc.titleHvordan kan Hertz tilpasse seg og opprettholde konkurransekraft i møtet med den fremvoksende konkurransen fra bildeling?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)