Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett.
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som var de mest fremtredende for disse produktene. Den andre delen av problemstillingen fokuserte på hvorvidt det eksisterer forskjeller i opplevd luksus på ett merke, på tvers av to produktkategorier, smarttelefoner og nettbrett. De undersøkte produktene var Apple iPhone, HTC Desire og Apple iPad.
Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven har jeg hentet fra to veletablerte luksusteorier, ”Brand Luxury Index” (Vigneron og Johnson, 2004) og ”Luxury Value Model” (Wiedmann et al., 2007). På basis av denne forskningen har jeg foretatt operasjonalisering av ni luksusmotiver/begreper (pris, brukervennlighet, kvalitet, unikhet, selvidentifisering, hedonisme, materialisme, fremtredenhet og prestisje) som skulle brukes i spørreundersøkelsen. Spørreundersøkelsen i sin tur ble gjennomført blant studenter på Handelshøgskolen i Tromsø, ved hjelp av Questback. For å analysere de innsamlede resultatene har jeg benyttet faktoranalyse, reliabilitetsanalyse og descriptive statistics i SPSS. Det ble gjennomført både konformativ og eksplorativ analyse. Den konformative analysen var nødvendig for å etterprøve etablerte teorier, mens den eksplorative analysen skulle gi en identifikasjon på om alle underliggende luksusmotiver var til stedet og hadde forklaringskraft ovenfor smarttelefoner og nettbrett.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)
The following license file are associated with this item: