Show simple item record

dc.contributor.advisorSmith-Simonsen, Christine
dc.contributor.authorHansen, Elin
dc.date.accessioned2025-01-15T05:05:15Z
dc.date.available2025-01-15T05:05:15Z
dc.date.issued2024-11-01en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker representasjonen av globalhistorie og historiebevissthet i norske lærebøker på videregående og universitetsnivå. Gjennom en detaljert analyse av et utvalg av lærebøker, inkludert "Grunnbok i Historie" og "Perspektiver" for videregående skoler samt "Globalhistorie 1750-1900" og "Lange Linjer i Historien" for universitetsstudenter, undersøker oppgaven hvordan globalhistorie blir presentert og hvilke pedagogiske metoder som benyttes for å fremme historiebevissthet blant elever og studenter. Studien viser at selv om lærebøkene på videregående nivå gjør et forsøk på å inkludere globalhistoriske perspektiver, tenderer de til å være preget av en eurosentrisk vinkling. Dette begrenser elevers forståelse av global sammenheng og historisk dynamikk. Imidlertid inkluderer disse bøkene også refleksjonsspørsmål som fremmer historisk bevissthet, noe som bidrar til en dypere forståelse av historiens relevans for nåtiden. På universitetsnivå tilbyr lærebøkene en mer omfattende og detaljert behandling av globalhistorie, men de mangler ofte engasjerende refleksjoner som knytter historiske hendelser til dagens globale utfordringer. Dette kan delvis skyldes en mer akademisk tilnærming som prioriterer detaljert faktainformasjon fremfor kritisk tenkning og refleksjon over historiens påvirkning på moderne samfunnsforhold. Videre diskuteres det hvordan ulike pedagogiske tilnærminger på disse utdanningsnivåene påvirker elevers og studenters evne til å utvikle en omfattende historiebevissthet. Oppgaven argumenterer for at en sterkere integrering av ikke-europeiske perspektiver og en økt vektlegging på kritisk refleksjon og historisk relevans kunne forbedre forståelsen av globalhistorie og styrke historiebevisstheten. Oppgaven avslutter med å anbefale spesifikke endringer i utformingen av lærebøker og undervisningsmetoder, slik at norske elever og studenter bedre kan forstå og engasjere seg i globalhistorie, og dermed utvikle en dypere historisk bevissthet som er viktig i en stadig mer globalisert verden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36188
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectglobalhistorieen_US
dc.subjectlærebøkeren_US
dc.titleBruken av globalhistorie i norske lærebøkeren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)