Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Richard
dc.contributor.authorMelberg, Linda
dc.contributor.authorHødnebø, Paul Tellef
dc.date.accessioned2011-09-19T13:21:51Z
dc.date.available2011-09-19T13:21:51Z
dc.date.issued2011-05-15
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven sett på begrepet angst og hva som kjennetegner den sykelige angsten. Ut fra ulike teorer har vi belyst årsaker til at angstlidelser oppstår, og forsøkt å finne frem til hva som regnes som effektiv bahandling av disse. Vi har også gjort rede for forebyggende tiltak, da forebygging og behandling bør sees i en sammenheng. Det virker som om det er bred enighet om at de som har en angstlidelse må eksponeres/utsette seg for det som vedkommende har angst i forhold til. Kognitiv atferdsterapi er en metode som legger vekt på dette, og blir anbefalt i faglitteraturen som en effektiv metode i behandling av angstlidelser. Behandlers kompetanse er også viktig for et godt behandlingsresultat, samt om personen som har angstlidelsen er motivert og i stand til å dra nytte av en slik behandling.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3618
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3334
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.titleHva er effektiv behandling av angstlidelser?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)