Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoilanen, Tonje
dc.contributor.authorBjorbækmo, Wenche
dc.contributor.authorHåkstad, Ragnhild Barclay
dc.date.accessioned2025-01-17T13:54:00Z
dc.date.available2025-01-17T13:54:00Z
dc.date.issued2024-09-03
dc.description.abstractHensikt: Studien undersøker hvordan fysioterapeuter og barnehageansatte bidrar til at barn med store motoriske funksjonshindringer får leke i barnehagen.<p> <p>Design, materiale og metode: Studien har et kvalitativt design. Datamaterialet er innhentet gjennom intervju med fysioterapeuter og assistenter, samt observasjon av fysioterapibehandlinger og lek-situasjoner i barnehagen. Analysen er inspirert av fenomenologisk tematisk analyse med koblinger til lekteori og enaktiv teori. <p> <p>Funn: Barn med store motoriske funksjonshindringer kan og vil leke. De voksne er opptatt av å fremme lek og samspill, men deres forståelse av lek, kropp og fysioterapi påvirker hvordan leken utspiller seg. Årvåkenhet, kreativitet og samhandling understøtter leken, mens praktiske gjøremål og regelstyring begrenser den. Tilrettelegging og tilpasning av leken til barnets kropp skaper rom for lek på barnets premisser.<p> <p>Konklusjon: De voksne kan støtte barnets lek gjennom kreative tilrettelegginger og tilpasninger kombinert med oppmerksomhet og nysgjerrighet på barnets egen meningsskaping.en_US
dc.description.abstractPurpose: This study investigates how physical therapists and daycare staff together contribute to enabling children with severe motor disabilities to play in daycare settings.<p> <p>Design, Material, and Method: The study employs a qualitative design where data is collected through interviews with physical therapists and daycare staff, and observations of physical therapy treatments and play events in the daycare. The analysis is inspired by phenomenological thematic analysis with connections to play theories and enactive theory.<p> <p>Findings: Children with severe motor disabilities can play and want to play. The adults work to promote interactive play, but their understanding of play, the body, and physical therapy influences how play unfolds. Attentiveness, creativity, and interaction support play, while practical tasks and rules governance limit it. Adapting play to the child's body as is facilitates play on the child's terms. <p> <p>Conclusion: Adults can support the child's play through creative adjustments and adaptations, combined with attention and curiosity about the child's own sense-making.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.fysioterapeuten.no/barn-fagfellevurdert-faggruppen-for-barne-og-ungdomsfysioterapi/lek-i-barnehagen-for-barn-med-store-motoriske-funksjonshindringer-en-intervju-og-observasjonsstudie/155834>https://www.fysioterapeuten.no/barn-fagfellevurdert-faggruppen-for-barne-og-ungdomsfysioterapi/lek-i-barnehagen-for-barn-med-store-motoriske-funksjonshindringer-en-intervju-og-observasjonsstudie/155834</a>.en_US
dc.identifier.citationMoilanen, Bjorbækmo WS, Håkstad R. Lek i barnehagen for barn med store motoriske funksjonshindringer: En intervju- og observasjonsstudie. Fysioterapeuten. 2024;91(5):14-19en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2340889
dc.identifier.issn0016-3384
dc.identifier.issn0807-9277
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36228
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Fysioterapeutforbunden_US
dc.relation.journalFysioterapeuten
dc.relation.urihttps://www.fysioterapeuten.no/barn-fagfellevurdert-faggruppen-for-barne-og-ungdomsfysioterapi/lek-i-barnehagen-for-barn-med-store-motoriske-funksjonshindringer-en-intervju-og-observasjonsstudie/15583
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)en_US
dc.title.alternativePlay in daycare for children with severe motor impairments: An interview and observation studyen_US
dc.titleLek i barnehagen for barn med store motoriske funksjonshindringer: En intervju- og observasjonsstudieen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)