Coacing - nyttig for organisasjonen, eller kun en hyggelig samtale?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/3623View/ Open
Vedleggene (PDF)
Avhandlingen (PDF)
Date
2011-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Aasland, TormodAbstract
Sammendrag av masteravhandlingen
Coaching – nyttig for organisasjonen eller kun en hyggelig samtale?
Denne masteravhandlingen handler om implementering av coaching som et lederutviklingsverktøy i
et regionalt helseforetak med 12000 ansatte. Det regionale helseforetaket er paraplyorganisasjon for
4 helseforetak med fra 15oo til 6000 ansatte, med andre ord en stor organisasjon. De fire
helseforetakene er helt selvstendige organisasjoner som det regionale helseforetaket ikke har
styringsrett over.
Implementeringen, innskrivingen, av coaching som et lederutviklingsverktøy som har som siktemål
at lederne skal få en coachende lederstil, er et ambisiøst prosjekt. Planen for innskrivingen og
oversettelsene av hva coaching skulle være, var fra det regionale foretaket avklart før prosjektet ble
satt i gang.
Det var interne coacher som skulle benyttes, og det måtte derfor settes i gang opplæringsprogram
for disse interne coachene, tanken var med eksterne coacher. Dette ble etter to kurs så omskrevet
slik at opplæring ble gjort med interne coacher. I tillegg til det den planlagte opplæringen ble det
gitt tre andre opplæringer, for at målet med prosjektet skulle nås. For å dempe en eventuell konflikt
mellom veiledning og coaching, ble det igangsatt eget kurs i coaching for de som var utdannet
veiledere.
Implementeringen ble også ulikt fulgt opp av lederne ved de ulike helseforetakene, slik at ved to av
de fire foretakene ble oppslutningen god og suksesskriteriene for prosjektet nådd. For de to andre
foretakene var oppslutningen mindre og der kan lite resultat ses i dag. Ledernes engasjement var
tydelig utslagsgivende for å lykkes med implementeringen, noe som er en viktig lærdom.
En annen viktig lærdom, er at hva hensikten med coachingen er, må også være klargjort tydelig.
Prosjektet viste seg at nytten av coaching var i stor grad avhengig av settingen coachingen ble gitt i
og valg av coachingoversettelse. De ulike settingene krevde ulike coachingtilnærminger, ulike
coachingoversettelser. Det er viktig å ha med seg ved implementering av coaching i organisasjoner.
Coaching er ikke alltid coaching, og coaching hva er det?
25.05.11.
Tormod Aasland
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)
The following license file are associated with this item: