Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Henning
dc.contributor.advisorHemmingsen, Hallgeir
dc.contributor.authorSannes, Morten
dc.contributor.authorPersen, Benedikte
dc.date.accessioned2025-01-23T05:05:48Z
dc.date.available2025-01-23T05:05:48Z
dc.date.issued2024-06-01en
dc.description.abstractIfølge NOU 2020:12 uttrykker regjeringen et behov for og et ønske om å styrke lokalsamfunn og øke økonomisk vekst gjennom utnyttelse av innovative bedrifter. Denne undersøkelsen tar for seg GSG, en liten bedrift i Finnmark som har endret sitt hovedformål som en respons på endringer i omgivelsene. Undersøkelsen tar sikte på å gi en dyptgående innsikt i hvordan GSG tilpasser sin strategi og virksomhetsstyring i lys av de omgivende faktorene. Dette undersøkes på bakgrunn av følgende problemstilling: “Hvordan har omgivelsenes behov endret bedriftens strategi og virksomhetsstyring?" Problemstillingens aspekter inkluderer endringer i bedriftens strategi, samt endringer i følgende sentrale elementer i virksomhetsstyringen; organisasjonskultur og kulturell styring, mål og målstyring, motivasjon og læring, samt administrativ styring. Undersøkelsen kartlegger også den helhetlige endringen i bedriftens utøvde styring. En kvalitativ casestudie ble gjennomført med strategisk utvalgte respondenter, som inkluderte daglig leder og fire ansatte. Semistrukturerte intervjuer ble brukt for datainnsamlingen. Funn viser at det var avgjørende for GSG å tilpasse seg sine omgivelser for å overleve i et konkurransepreget marked. Funnene indikerer at den strategiske endringen ble drevet av kundebehov og markedstrender. Endringen illustrerer en vellykket kombinasjon av outside-in og inside-out tilnærming, der bedriften gjennom eksterne faktorer identifiserer markedsmuligheter, og interne ressurser blir dynamisk tilpasset for å utnytte disse mulighetene. Den strategiske endringen har skapt et integrativt og samarbeidsorientert kundeforhold. Organisasjonskulturen i GSG er preget av verdi- og klanstyring, noe som har ført til økt kunnskapsfokus, profesjonalitet og omdømme, organisatorisk læring og ansattes motivasjon. Den endrede virksomhetsstyringen inkluderer også bruk av hybride målesystemer etter behov, samt mer strukturert og formalisert tilnærming til arbeidsdeling, beslutningsmyndighet og tydeligere retningslinjer og prosedyrer. Den helhetlige endringen i virksomhetsstyringen viser en balansert utøvd styring, med ekstra fokus på verdibasert- og interaktiv styring. GSG har lyktes med å få til en dynamisk styringstilnærming som støtter opp under deres fremtidsrettede og innovative karakter, samtidig som den bidrar til bærekraftig vekst og suksess.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36297
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectstrategiendringen_US
dc.subjectvirksomhetsstyringen_US
dc.subjectomgivelsenes behoven_US
dc.subjectteknologisk innovasjonen_US
dc.subjectliten bedriften_US
dc.titleHvorfor lykkes de? En casestudie av GSG ASen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)