ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36519
DOI
https://doi.org/10.18261/tph.21.4.5
Thumbnail
Åpne
article.pdf (223.7Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024-11-26
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Laholt, Hilde; Clancy, Anne Mary Gerard
Sammendrag
Helsedialogen ledet av helsesykepleier er en veletablert praksis i skolehelsetjenesten. Likevel finnes det få anbefalinger om hvordan disse dialogene bør gjennomføres. I et kvalitativt doktorgradsprosjekt fikk helsesykepleiere opplæring i fem visuelle metoder tilpasset skolehelsetjenesten. I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i data fra workshopgruppen «mobilbilder» og to fokusgruppediskusjoner. Formålet med artikkelen er å beskrive og drøfte hvordan bilder bidrar til helsefremmende dialoger mellom helsesykepleiere og ungdom. Funnene viste at bilder kan bidra til andre måter å snakke om erfaringer på, og at de kan få frem det positive. Bruk av bilder i individuelle samtaler og i gruppesamtaler kan fungere som en helsefremmende måte å arbeide på i skolehelsetjenesten.
 
The health dialogue led by a school nurse is a well-established practice within the school health service. Nevertheless, there are few methodological recommendations for conducting these dialogues. School nurses received training in five different visual methods in a qualitative action research project. This article focuses on workshops where school nurses worked with cellphone images and two focus group discussions. The article aims to describe and discuss how cellphone images can be used in health-promoting dialogues. The findings indicated that pictures could facilitate alternative ways of discussing experiences and highlighting positive aspects. Pictures in individual and group health dialogues may be a health-promoting approach within school health services.
 
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Laholt, Clancy. Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. 2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [841]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring