ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Designtenking som masteride

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36752
Thumbnail
View/Open
Kap+3+akseptert (2).pdf (218.3Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Moldenæs, Turid; Pettersen, Hilde Marie
Abstract
I dette kapittelet vil vi både vise hvorfor designtenkning kan forstås som en masteride, og hva det er som kan forklare tenkningens utbredelse og legitimitet. Ifølge Czarniawska og Joerges (1996) er forutsetningen for å bli fanget av nye oppskrifter og standarder er at de allerede har eksistert en stund i mange menneskers bevissthet, som en del av det de kaller en masteride i et translokalt rom og tid. En masteride er en ide som har fått en særlig stor utbredelse og legitimitet (Czarniawska & Joerges, 1996; Berglund & Werr, 2000; Røvik og Pettersen, 2014). En av vår tids mest populære oppskrifter er tjenestedesign. Vår påstand er at dens popularitet og utbredelse skyldes at den lar seg forstå med bakgrunn i en svært så ekspansiv masteride, designtenkning, som har spredt seg med stor kraft, særlig fra midten av 2000-tallet (jf. Christensen & Ball, 2019; Johansson-Sköldberg, 2013). Det finnes få empiriske studier av masterideer og ingen studier av fremveksten og legitimeringen av slike ideer. Mens Berglund og Werr (2000) har vist at svenske konsulenter begrunner sine aktiviteter med referanse til masterideer, har Røvik og Pettersen (2014) dokumentert mangfoldet av masterideer som legitimerer reformer i det norske skolefeltet. Vår antakelse er at designtenking er en rasjonalisert myte som spres, ikke på grunn av dens dokumenterte effekt, men på grunn av troen på dens effektivitet (jf. Meyer & Rowan, 1977).
Publisher
Fagbokforlaget
Citation
Moldenæs, Pettersen: Designtenking som masteride. In: Moldenæs T, Pettersen HM, Røvik Ka. Tjenestedesign i det offentlige. Fra ide til praksis – den besværlige veien., 2024. Fagbokforlaget p. 37-51
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap) [305]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)