Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorNordkild, Siv Ingrid
dc.date.accessioned2025-04-12T21:52:39Z
dc.date.available2025-04-12T21:52:39Z
dc.date.issued2025-04-25
dc.description.abstractThis dissertation examines how traditional Sámi knowledge can be integrated into mathematics education to promote cultural symmetry. The study is based on four articles that analyse teaching practices related to Sámi culture, with a particular focus on the use of the lávvu as an educational resource. The research design is grounded in Indigenous methodology, and qualitative methods such as observation and interviews are utilised to explore how Sámi culture and traditions can be applied in education to create a more inclusive school environment. The main findings reveal that integrating traditional Sámi knowledge strengthens students’ cultural identity while making mathematics education more meaningful and relevant. Activities such as constructing a lávvu and using Sámi terminology contribute to establishing a balance between Sámi and Western knowledge, fostering mutual respect between different cultures. The study also identifies linguistic and cultural challenges, particularly related to translating mathematical concepts into North Sámi. This dissertation contributes to the field of ethnomathematics by demonstrating how cultural symmetry can be employed to create inclusive educational environments. The findings highlight the importance of utilising cultural resources in teaching, not only to enhance students’ understanding of mathematics but also to promote respect for cultural diversity. The study offers practical recommendations for teachers and educational authorities seeking to integrate Indigenous perspectives into the education system. The results are relevant to political and pedagogical discussions on Indigenous rights, cultural sustainability, and social justice.en_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker hvordan samisk tradisjonell kunnskap kan integreres i matematikkundervisningen for å fremme kulturell symmetri. Studien bygger på fire artikler som analyserer undervisningspraksiser knyttet til samisk kultur, med særlig fokus på bruk av lávvu som pedagogisk ressurs. Forskningsdesignet er basert på urfolksmetodologi, og kvalitative metoder som observasjon og intervju benyttes for å utforske hvordan samisk kultur og tradisjoner kan anvendes i undervisning for å skape en mer inkluderende skolehverdag. Hovedfunnene viser at integrering av samisk tradisjonell kunnskap styrker elevenes kulturelle identitet, samtidig som det gjør matematikkundervisningen mer meningsfull og relevant. Aktiviteter som bygging av lávvu og bruk av samisk terminologi bidrar til å skape en balanse mellom samisk og vestlig kunnskap, som fremmer gjensidig respekt mellom ulike kulturer. Studien avdekker også språklige og kulturelle utfordringer, særlig relatert til oversettelse av matematiske konsepter til nordsamisk. Avhandlingen bidrar til forskningsfeltet etnomatematikk ved å vise hvordan kulturell symmetri kan anvendes for å skape inkluderende undervisningsmiljøer. Funnene understreker viktigheten av å bruke kulturelle ressurser i undervisningen, ikke bare for å styrke elevenes forståelse av matematikk, men også for å fremme respekt for kulturelt mangfold. Studien gir praktiske anbefalinger til lærere og utdanningsmyndigheter som ønsker å integrere urfolksperspektiver i utdanningssystemet. Resultatene har relevans for politiske og pedagogiske diskusjoner om urfolks rettigheter, kulturell bærekraft og sosial rettferdighet.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractDenne avhandlingen undersøker hvordan samisk tradisjonell kunnskap kan integreres i matematikkundervisning for å fremme kulturell symmetri. Gjennom fire artikler og en kappe belyses hvordan undervisning med utgangspunkt i samisk kultur, som lávvu, kan styrke elevers kulturelle identitet og engasjement i læringsprosessen. Studien viser hvordan samiske verdier og kunnskap kan knyttes til matematiske konsepter, samtidig som det adresseres utfordringer knyttet til språk og kultur i skolen. Funnene understreker verdien av å balansere vestlige og samiske kunnskapssystemer for å skape en mer inkluderende og relevant undervisning. Avhandlingen har relevans for utdanningsmyndigheter, lærere og forskere som ønsker å fremme mangfold og sosial rettferdighet i skolesystemet.en_US
dc.description.sponsorshipUiT Norges arktiske universitet Local Cultures for Understanding Mathematics and Science (LOCUMS)en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36880
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.relation.haspart<p>Paper 1: Fyhn, A.B., Eira, E.J.S., Hætta, O.E., Juuso, I.A.M., Nordkild, S.I. & Skum, E.M. (2018). Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi. <i>Nordic Studies in Mathematics Education, 23</i>(3–4), 163–184. Also available at <a href=https://doi.org/10.7146/nomad.v23i3-4.148977>https://doi.org/10.7146/nomad.v23i3-4.148977</a>. Accepted manuscript version available in Munin at <a href=https://munin.uit.no/handle/10037/14467>https://munin.uit.no/handle/10037/14467</a>. <p>Paper 2: Nordkild, S.I., Fyhn, A.B. & Hætta, O.E.I. (2022). <i>Lávvu</i> as a teaching arena: Identification of mathematical activities. In Nortvedt, G.A., Buchholtz, N., Fauskanger, J., Hähkiöniemi, M., Jessen, B.E., Nilsen, H.K., … Wernberg, A. (Eds.), <i>Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education. Skrifter från SMDF nr. 14</i>, pp. 193–200. Svensk förening för Matematik Didaktisk Forskning. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/31398>https://hdl.handle.net/10037/31398</a>. <p>Paper 3: Nordkild, S.I. & Hætta, O.E. (2023). Mathematics teaching in <i>lávvues</i> from the perspectives of Indigenous education and critical peace education. <i>Journal of Peace Education, 20</i>, 176-195. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/30297>https://hdl.handle.net/10037/30297</a>. <p>Paper 4: Nordkild, S.I. & Eira, E.J.S. (2024). <i>Árran</i> og <i>reahpen</i> i <i>lávvu</i>: En analyse av samisk pedagogikk, matematikk og kulturell praksis. (Submitted manuscript).en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectLávvu; Sámi; Indigenous education; Critical mathematics education; Etnomathematics; Cultural symmetry; Mathematics education:en_US
dc.subjectLávvu: Samisk; Urfolksutdanning; Kritisk matematikkundervisning: Etnomatematikk: Kulturell symmetri: Matematikkdidaktikken_US
dc.titleLávvu og matematikk - Samisk kultur som ressurs i inkluderende matematikkundervisningen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)