Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAas, Marit
dc.contributor.authorAndersen, Fred Carlo
dc.contributor.authorVennebo, Kirsten Foshaug
dc.contributor.authorDehlin, Erlend
dc.date.accessioned2025-04-15T13:41:08Z
dc.date.available2025-04-15T13:41:08Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractDenne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse i utvikling av skoler? Hva kjennetegner skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling? I et utvalg skoleledelsesjournaler ble det søkt etter fagfellevurderte artikler publisert i årene 2010–2020. Søkene ga 2628 treff for ledelse av skoleutvikling og 543 treff for skolelederprogram. I tillegg er det gjort et håndsøk som ga 30 treff i tre nordiske journaler som har egne spesialnumre om skoleledelse. Etter en grundig kvalitets- og relevansvurdering ble henholdsvis 45 artikler om kjennetegn ved ledelse i utvikling av skoler og 44 artikler om kjennetegn ved skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling, lest i fulltekst. Studiene er gjennomført i 16 land.en_US
dc.identifier.citationAas M, Andersen FC, Vennebo KFV, Dehlin E. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet; 2021. 83 p.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1978981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36905
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 OsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.titleForskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.typeForskningsrapporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel