dc.contributor.author | Aas, Marit | |
dc.contributor.author | Andersen, Fred Carlo | |
dc.contributor.author | Vennebo, Kirsten Foshaug | |
dc.contributor.author | Dehlin, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2025-04-15T13:41:08Z | |
dc.date.available | 2025-04-15T13:41:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.description.abstract | Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse i utvikling av skoler? Hva kjennetegner skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling? I et utvalg skoleledelsesjournaler ble det søkt etter fagfellevurderte artikler publisert i årene 2010–2020. Søkene ga 2628 treff for ledelse av skoleutvikling og 543 treff for skolelederprogram. I tillegg er det gjort et håndsøk som ga 30 treff i tre nordiske journaler som har egne spesialnumre om skoleledelse. Etter en grundig kvalitets- og relevansvurdering ble henholdsvis 45 artikler om kjennetegn ved ledelse i utvikling av skoler og 44 artikler om kjennetegn ved skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling, lest i fulltekst. Studiene er gjennomført i 16 land. | en_US |
dc.identifier.citation | Aas M, Andersen FC, Vennebo KFV, Dehlin E. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet; 2021. 83 p. | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1978981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/36905 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.title | Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1 | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.type | Forskningsrapport | en_US |