Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse
Abstract
I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende aktivitet, der elevene aktivt er til stede i sin egen bokstavlæring og skriftspråksutvikling.
Publisher
FagbokforlagetCitation
Bjørkli, Isaksen Finstad, Masdalen Bakken: Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse. In: Isaksen B, Eriksen A. Kunsten å være til stede - estetiske innganger til begynneropplæringen, 2024. FagbokforlagetMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)