Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKasper, Jürgen
dc.contributor.authorKienlin, Simone Maria
dc.date.accessioned2025-04-22T10:49:30Z
dc.date.available2025-04-22T10:49:30Z
dc.date.issued2025-05-09
dc.description.abstract<p><i>Background and aim:</i> Healthcare professionals (HCPs) can facilitate informed values-based choices by involving patients in health decisions through a process known as shared decision-making (SDM). However, HCPs have insufficient communication competencies in SDM and training programs are lacking. The research project aimed to develop a meta-curriculum for training HCPs in SDM, "Ready for SDM," addressing various HCP types and competence levels through a modularised approach. This dissertation comprises four studies that evaluate three modules of the meta-curriculum. <p><i>Methods:</i> The Knowledge-to-Action framework (KTA), supplemented with other theoretical frameworks, was operationalised to shape the development as implementation research throughout the project. A series of studies were conducted to evaluate the training modules using multiple study designs, including a mixed-methods study, a cluster randomized controlled trial, a descriptive study and a descriptive observational study. Quantitative and qualitative research methods were applied either independently or in combination. Kirkpatrick's model for evaluating training programs structured the endpoints according to the first three of four evaluation levels: reactions, learning, behaviour and results. <p><i>Results:</i> The results are structured according to the KTA framework, distinguishing between knowledge creation and use to achieve sustainable, evidence-informed and theory-driven SDM training for HCPs. Three "Ready for SDM" modules for HCP and students, including nurses, physicians, interprofessional groups and SDM ambassadors were evaluated. These modules were found to be comprehensible, acceptable and relevant for HCPs, enhancing SDM-related competencies and contributed to substantial training activity in Norwegian specialist healthcare services. However, evaluations also identified key areas for improvement, implying a need for revisions to enhance feasibility. The meta-curriculum represents a novel approach, addressing barriers to SDM training implementation through its multi-modular, adaptive design, using a generic pedagogical and interprofessional approach and a continuous feedback-driven learning system. <p><i>Conclusion:</i> Through four studies, "Ready for SDM" has shown promising results on a broad range of endpoints and implementation in specialist healthcare is ongoing. However, it has not yet been evaluated in its entirety and in the context of other necessary measures to successfully implement shared decision-making.en_US
dc.description.abstract<p><i>Bakgrunn og mål:</i> Helsepersonell kan legge til rette for informerte valg ved å involvere pasienter i beslutninger om egen helse gjennom en prosess kalt samvalg. Nåværende kommunikasjonskompetanse i samvalg er imidlertid utilstrekkelig, og spesifikke opplæringsprogrammer mangler. Prosjektets mål var å utvikle et rammeverk for kompetanseheving i samvalg, kalt "Klar for samvalg", som retter seg mot ulike typer helsepersonell og kompetansenivåer gjennom en modulbasert tilnærming. Gjennom fire studier evaluerer dette PhD-prosjektet tre moduler i rammeverket. <p><i>Metoder:</i> Knowledge-to-Action-rammeverket (KTA), supplert med andre teoretiske rammeverk, ble operasjonalisert for å forme utviklingen som implementeringsforskning. Studiene, som benyttet ulike forskningsdesign, inkluderte en deskriptiv studie med kombinerte metoder, et klynge-randomisert kontrollert forsøk, en studie med deskriptivt fler-metodisk design, og en deskriptiv observasjonsstudie. Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder ble anvendt uavhengig av eller i kombinasjon med hverandre. Kirkpatricks modell for evaluering av treningsprogrammer ble benyttet til å strukturere endepunktene i henhold til de tre første av fire evalueringsnivåer: reaksjoner, læring, atferd og resultater. <p><i>Resultater:</i> Resultatene er organisert i henhold til KTA-rammeverket og skiller forholdet mellom kunnskapsutvikling og -bruk, for å oppnå bærekraftig, evidensbasert og teoridrevet opplæring av helsepersonell. I avhandlingen ble tre moduler av "Klar for samvalg" evaluert. Disse modulene rettet seg mot helsepersonell og studenter, inkludert sykepleiere, leger, tverrfaglige grupper og samvalgsambassadører. Modulene viste seg å være forståelige, akseptable og relevante, og forbedret samvalgsrelatert kompetanse samt bidro til betydelig opplæringsaktivitet i norsk spesialisthelsetjeneste. Evalueringene identifiserte også viktige områder for forbedring av modulene, noe som førte til revisjoner for å forbedre gjennomførbarheten. Rammeverket representerer en innovativ tilnærming til kompetanseheving i samvalg. Det adresserer barrierer for implementering gjennom et multimodulært, adaptivt design, ved å bruke en generisk pedagogisk og tverrfaglig tilnærming, og ved å benytte et kontinuerlig tilbakemeldingsdrevet læringssystem. <p><i>Konklusjon:</i> "Klar for samvalg" har gjennom de fire studiene vist lovende resultater på et bredt spekter av endepunkter, og implementeringen i spesialisthelsetjenesten er i gang. Det gjenstår en fullstendig evaluering av rammeverket i sin helhet og satt i sammenheng med andre nødvendige tiltak får å lykkes med innføringen av samvalg.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractPasienter har rett til å delta i beslutninger om egen helse. Denne doktorgradsavhandlingen tar for seg en identifisert mangel på opplæring i samvalg for helsepersonell i Norge. Målet var å styrke helsepersonellets kompetanse gjennom å utvikle et flermodulært opplæringsprogram kalt "Klar for Samvalg". I avhandlingen ble tre moduler evaluert gjennom fire studier som benyttet både kvantitative og kvalitative metoder. Modulene viste seg å være forståelige, akseptable og relevante for helsepersonell, og effektive for å forbedre kompetanser relatert til samvalg. Evalueringene avdekket også viktige forbedringspunkter. "Klar for Samvalg" tilbyr en innovativ og fleksibel tilnærming til opplæring i samvalg, designet for å møte behovene til ulike målgrupper. Med en tilnærming som vektlegger kontinuerlig forbedring basert på tilbakemeldinger, er rammeverket designet for å overvinne utfordringer med å sette det i praksis.en_US
dc.description.sponsorshipThe project was funded by the Northern Norway Regional Health Authority and was undertaken as part of the project “Decision aid factory” (DA-factory HST1246-15).en_US
dc.identifier.isbn978-82-350-0018-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36918
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.relation.haspart<p>Paper I: Kienlin, S., Nytrøen, K., Stacey, D. & Kasper, J. (2020). Ready for shared decision making: Pretesting a training module for health professionals on sharing decisions with their patients. <i>Journal of Evaluation in Clinical Practice, 26</i>(2), 610–621. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/19892>https://hdl.handle.net/10037/19892</a>. <p>Paper II: Kienlin, S., Stacey, D., Nytrøen, K., Grafe, A. & Kasper, J. (2022). Ready for SDM: evaluation of an interprofessional training module in shared decision making – A cluster randomized trial. <i>Patient Education and Counseling, 105</i>(7), 2307-2314. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/26306>https://hdl.handle.net/10037/26306</a>. <p>Paper III: Kienlin, S., Nytroen, K., Kasper, J. & Stacey, D. Shared decision-making supported by decision coaches – evaluation of a training module. (Submitted manuscript). Now published entitled “Development and preliminary evaluation of a decision coach training module for nurses in Norway” in <i>BMC Nursing, 2025, 24</i>, 152, available at <a href=https://doi.org/10.1186/s12912-024-02569-6>https://doi.org/10.1186/s12912-024-02569-6</a>. <p>Paper IV: Kienlin, S., Poitras, M.-E., Stacey, D., Nytrøen, K. & Kasper, J. (2021). Ready for SDM: evaluating a train-the-trainer programme to facilitate implementation of SDM training in Norway. <i>BMC Medical Informatics and Decision Making, 21</i>, 140. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/21586>https://hdl.handle.net/10037/21586</a>.en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.subjectShared decision makingen_US
dc.subjectSamvalgen_US
dc.subjectKlinisk kommunikasjonen_US
dc.subjectCurriculum developmenten_US
dc.subjectDecision coachingen_US
dc.titleReady for Shared decision making: Development of a meta-curriculum for training healthcare professionals in shared decision makingen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel