Veiledning av studenter i intensivavdelingen : en studie av intensivsykepleieres beskrivelser av hvordan veiledningen av studenten i videreutdanning praktiseres og erfares i en kompleks hverdag på intensivavdelingen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3709Dato
2011-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Barge, Bjørg Solveig NilsenSammendrag
Å arbeide som intensivsykepleier ved intensivavdelingen medfører å utøve sykepleie til svært kritisk syke mennesker der omsorgen skal vise seg i samhandling med avansert teknologi.
Denne kvalitative studien tar for seg hvordan intensivsykepleieren praktiserer veiledningen av studenten i videreutdanningen i intensivsykepleie, i kombinasjon med pasientpleien?
Og hvilke erfaringer intensivsykepleieren har fra veilederfunksjonen? Det er gjennomført få norske studier innenfor veiledning av studenter i videreutdanning. Studien viser at veilederne er aktive og pedagogiske i veiledningen av studenten. De praktiseres veiledningen i hovedsak etter anerkjente veiledningsmetoder, modeller samt etter mester – svenn modellen og handlings- refleksjonsmodellen. Studien avdekker også fleksible veiledere når pasientsituasjonen krever det. Når pasientens tilstand endrer til det absolutt livstruende praktiseres veiledningen ved at veileder ”kun jobber” i pasientpleien. Veiledningen kan også praktiseres uten mye kommunikasjon. Veiledningen praktiseres ved refleksjon over handling. Veilederfunksjonen erfares både som en krevende og en givende funksjon. I studien reflekteres det over spørsmålet om andre veiledningsmetoder, som ikke inkluderer en direkte dialog mellom veileder og student, kan defineres inn som veiledning av studenten på intensivavdelingen. Det reflekteres også om en dermed kan se annerledes på tidsmangelen i forhold til veiledningen enn tidligere antatt.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: