Motivasjon – en studie om hva som motiverer medarbeidere og hvordan ledere skaper motivasjon ved en videregående skole
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37134Date
2020-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Vorren, Eirik NikolausAbstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av hva utvalgte medarbeidere ved en videregående skole i Troms og Finnmark opplever som motiverende faktorer og i hvilken grad disse samsvarer med ledelsens oppfatning av hva medarbeiderne motiveres av. Graden av samsvar mellom hva medarbeidere og ledere opplever som motiverende faktorer gir grunnlag for å peke på ledelsens viktigste utfordringer med sikte på å motivere medarbeiderne ved skolen.
Det empiriske materialet ble innhentet gjennom semistrukturert forskningsintervju av medarbeidere og ledere på skolen. Empirien er tolket med vitenskapsteoretisk fortolkningsramme fenomenologi innenfor hermeneutikken og funnene er drøftet i lys av teori om ledelse, kommunikasjon og motivasjon.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser et samsvar mellom det medarbeiderne og lederne opplever som motiverende faktorer, men også avvik mellom medarbeiderne og lederne.
Hovedutfordringen for lederne med sikte på å motivere medarbeiderne er et betydelige avviket i forståelsen mellom medarbeiderne og lederne hva som motiverer medarbeiderne samt en utilfredsstillende metakommunikasjon.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: