Mobilhandel i Norge: Påvirkes forbrukeratferden av egenskapene til mobile nettsteder?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37239Date
2021-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bokkes, FrankAbstract
Design/metode - Totalt ble det samlet inn 151 brukbare svar via elektronisk spørreskjema. Disse ble distribuert gjennom Facebook og via e-post fra handelshøgskolen ved Tromsø. Samtlige respondenter var norske. Analysen ble gjennomført ved hjelp av IBM SPSS Statistics 27 og IBM SPSS Amos 26 Graphics.
Funn - Systemkvalitet hadde en betydelig positiv effekt på forbrukernes tilfredshet. Oppfattet risiko hadde Forholdet mellom tilfredshet og kjøpsintensjon var svakere når kunder oppfatter høyere risikonivå. Forbrukernes tilfredshet med det mobile nettstedet har positiv innvirkning på deres intensjon om å handle fra nettstedet. Forbrukerens kjøpsintensjon med dert mobile nettstedet har en positiv innvirkning på deres gjenbesøksintensjon.
Begrensninger / implikasjoner - Denne forskningen benyttet praktisk utvalg, noe som resulterte i et flertall av kvinnelige respondenter. Resultatene kan generaliseres i begrenset grad.
Originalitet / verdi - Denne studien tillater empirisk undersøkelse av de forskjellige effektene av ulike komponenter på detaljhandelsnettsteder på følelser, oppfattet risiko og atferdsmessige intensjoner. Denne undersøkelsen vil tilføre verdi til den relaterte litteraturen ved å fylle tomrommet fra tidligere forskning, og vil også gi praktiske implikasjoner for onlineforhandlere om å designe og opprettholde positiv forbrukerrespons. Forskningens styrke ligger i dens økologiske validitet, siden respondentene ikke bare reagerte på den samme stimulansen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: