Internasjonal kjede møter lokalt marked: En studie av McDonalds inntreden i Tromsø og dens konsekvenser
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37258Dato
2024-06-03Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Tandy, Erik RobertSammendrag
Tromsø er en by i stadig vekst. Turister flokker til byen for å se på nordlys og nye bedrifter etablerer seg i byen. Populariteten til byen fører til god økonomisk vekst og inntekter til bedriftene. Men en mer globalisert by betyr også at man kan forvente at internasjonale selskaper setter blikket sitt mot den populære turistdestinasjonen. En slik bedrift er hurtigmatkjeden McDonalds som nå har åpnet sin første restaurant i byen. Til sikkert mange av innbyggernes glede betyr det derimot også at de lokale restaurantene vil få en ny konkurrent i markedet. Dette er grunnlaget for denne kvalitative casestudien som har et mål om å finne ut av hvordan de lokaleide restaurantene oppfatter trusselen av at McDonalds etablerer seg i dette markedet. Formålet er å se nærmere på hvordan etableringen påvirker den allerede eksisterende markedsdynamikken i Tromsø. Oppgaven søker å forstå dette ved hjelp av kunnskap om markedet, ressursene til lokalbedriftene og strategier.
For at temaet skulle bli belyst på best mulig måte ble det det gjennomført en kvalitativ casestudie av et utvalg lokaleide restauranter i Tromsø. Studien ble gjort i form av fysiske intervjuer med fem ulike ledere i forskjellige restauranter. Bedriftene er anonymisert i denne oppgaven etter deres eget ønske, men en beskrivelse av restaurantene vil bli gitt i teksten senere.
Funnene fra studien tilsier at majoriteten av bedriftene ikke føler på noen sterk trussel fra McDonalds i dette øyeblikk, men flere av bedriftene er bekymret for ankomsten av flere internasjonale bedrifter. Det er først og fremst fordi at internasjonale bedrifter er såpass mye mer økonomisk makt enn de små lokaleide bedriftene, noe som kan være en trussel dersom man får store mengder med slike bedrifter i markedet. Det er derfor viktig for de lokale bedriftene at de utarbeider strategier som gir dem en konkurransedyktighet i et Tromsø- marked som trolig kommer til å bli enda mere internasjonalisert.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: