Show simple item record

dc.contributor.advisorJohnsen, Jan-Are Kolset
dc.contributor.authorBuldyzhova, Julia Olegovna
dc.contributor.authorBuldyzhova, Tatjana Olegovna
dc.date.accessioned2025-06-13T15:29:47Z
dc.date.available2025-06-13T15:29:47Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne studien undersøkte hvordan ansatte og studenter ved Universitetstannklinikken i Tromsø (UTK) oppfattet sin egen mestringstro rundt å møte pasienter med psykiske helseplager, hvordan mentaliseringstendenser påvirket oppfatningen av slike pasienter, og om aktiveringsnivåer varierte mellom ansatte og studenter i hypotetiske møter med disse pasientene. Data ble samlet inn ved hjelp av en anonym spørreundersøkelse blant ansatte og studenter med pasientkontakt ved UTK. Vi mottok totalt 62 svar på spørreundersøkelsen, hvorav 37 studenter og 25 ansatte svarte. Resultatene viste noen signifikante forskjeller mellom studenter og ansatte: Studentene svarte at de opplevde det mer krevende å møte pasienter med psykiske lidelser og rapporterte om høyere aktiveringsnivå sammenlignet med ansatte. Det var ingen signifikante forskjeller når det gjaldt mentaliseringstendenser generelt i utvalget opp mot holdninger, men ansatte skåret signifikant høyere på RFQu (usikkerhet) enn studenter. Funnene kan antyde at studieforløpet innen tannhelsefagene bør inkludere mer fokus og opplæring i håndtering av pasienter med psykiske lidelser.
dc.description.abstractThis study examined how staff and students at the University Dental Clinic in Tromsø (UTK) perceived their own self-efficacy in encounters with patients experiencing mental health challenges, how tendencies toward mentalization influenced their perceptions of such patients, and whether levels of emotional activation differed between staff and students in hypothetical patient scenarios. Data were collected through an anonymous survey distributed to staff and students at UTK who have patient contact. A total of 62 responses were received, including 37 students and 25 staff members. The results revealed some significant differences between students and staff: students reported finding encounters with patients with mental health conditions more challenging and indicated higher levels of emotional activation compared to staff. No significant differences were found in overall mentalization tendencies in relation to attitudes toward patients, but staff scored significantly higher than students on the RFQu (uncertainty) scale. These findings suggest that dental education programs may benefit from placing greater emphasis on training and preparing students to manage patients with mental health issues.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37283
dc.identifierno.uit:wiseflow:7269339:64225780
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleMøtet mellom tannhelsetjenesten og mennesker med psykiske helseplager: Mestringstro og mentaliseringstendenser blant ansatte og studenter ved Universitetstannklinikken i Tromsø
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)