Evaluación en la asignatura de español
Forfatter
Wikstrøm, Ida BirgitteSammendrag
Forfatter: Ida Birgitte Wikstrøm, student ved lektorutdanningen i språk og samfunnsfag trinn 8-13, ved Universitetet i Tromsø
___________________________________________________________________________
Problemstilling: Evaluerer vi som spansklærere irrelevante faktorer i vurderingssituasjoner? Hvis dette er tilfelle, er det greit at det skjer? Om ikke, hva kan vi gjøre for å unngå dette – kan anonymiserte prøver være en løsning? Problemstillingen søker innblikk i spansklæreres vurderingspraksis, og hvilke faktorer som blir vektlagt i bedømmingen av vurderinger. Den ser også på løsninger til hvordan vi kan styrke validiteten og relabiliteten til vurderingene i skolen.
Metode: Min forskningsoppgave bygger både på kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode, i form av spørreskjema. Totalt har skjemaet 73 respondenter som alle jobber med spanskfaget i skolen eller privat.
___________________________________________________________________________
Resultat: Spansklærere ser på vurdering som en vanskelig oppgave, og med lite sentrale styringer gjør dette at vurderingspraksisen varierer stort fra lærer til lærer, samt også mellom ulike skoler. Kun et fåtall av spansklærerne mener forskriften blir fulgt slik den skal, og resultatene er tydelige i at andre faktorer enn kompetanse trekkes inn i spansklærernes vurderingsprosess. Anonymiserte prøver kan være en løsning i å eliminere slike faktorer, men det er tvilsomt at skolene er klare for en slik forandring.
___________________________________________________________________________Nøkkelord: Vurderingsprosessen, Irrelevante faktorer, spanskfaget, Kunnskapsløftet 2020, anonymisert vurderingsform
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)