Tverrprofesjonelt samarbeid i utvikling av digitale lærings- og undervisningsressurser i helsefag
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37310Date
2025-03-17Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Artikkelen beskriver utviklingen av tverrprofesjonelle digitale undervisningsressurser innen bachelorutdanningene i sykepleie og ergoterapi. Med bakgrunn i økt fokus på tverrprofesjonelt samarbeid og betydningen av digital kompetanse i felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, beskrives lærersamarbeid på tvers av to profesjoner. Prosjektet inkluderer også studentinvolvering. I samarbeidet ble det digitale læringsverktøyet H5P benyttet i utviklingen av interaktiv undervisning om velferdsteknologi. Artikkelen belyser hva som kan fremme undervisernes digitale kompetanse og betydningen av et tverrprofesjonelt samarbeid i utviklingen av digitale læringsressurser. Lærersamarbeidet diskuteres i lys av teorier om praksisfellesskap og hvilke faktorer som kan påvirke en vellykket utvikling av studentaktive undervisningsressurser. I prosjektet ble det identifisert at et felles utgangspunkt for tverrprofesjonelt samarbeid mellom ergoterapi og sykepleie, basert på felles læringsutbyttebeskrivelser hadde betydning for samarbeidet. Samarbeidet ga en trygg arena for kunnskapsdeling og inspirerte til utvikling av felles digitale læringsressurser, og deltakernes engasjement og gjensidige respekt for hverandres fagfelt bidro til ideutveksling og utvikling av disse.
Description
Publisher
NTNU Open Access JournalsCitation
Jentoft, Furu. Tverrprofesjonelt samarbeid i utvikling av digitale lærings- og undervisningsressurser i helsefag. Læring om læring. 2025;13-2025(No1)Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)