ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Spis eller bli spist": En sosiologisk analyse av hvorfor mobbere mobber

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37346
Thumbnail
View/Open
no.uit:wiseflow:7269167:64443380.pdf (1.368Mb)
(PDF)
Date
2025
Type
Master thesis

Author
Mjølnerød, Live
Abstract
Jeg har i denne masteroppgaven studert hvorfor mobbere mobber, og hva som ligger til grunn for dette valget. Mobbing er et utbredt problem i den norske skolen, og forekomsten har de siste tre årene vært betydelig høyere. Foreliggende forskning fokuserer mye på mobbeofrene, og hvordan mobbingen påvirker dem. Min oppgave skiller seg ut ved å sette mobberne i fokus, for kunne forstå valget om å mobbe fra deres perspektiv. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvorfor mobber mobbere? For å kunne svare på denne problemstillingen formulerte jeg to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner skolegården som sosial struktur? og På hvilken måte kan skolegården som sosial struktur motivere til mobbing? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med åtte tidligere mobbere. For å analysere det empiriske datamaterialet har jeg brukt en stegvis-deduktiv induktiv tilnærming. Dette har gitt meg et innblikk i mobbernes oppfatning av skolegårdens sosiale struktur og deres motivasjon bak valget om å mobbe. Det teoretiske rammeverket bestående av Bourdieu sine begreper om sosiale felt og feltspesifikk kapital, sammen med spillteori og fangens dilemma, har lagt grunnlaget for å lage en modell som kan gjøre det lettere å forstå hvorfor mobbere mobber. Oppgavens funn baserer seg på denne modellen som utforsker temaet på et strukturnivå, som gjør det mulig å se hvilken situasjon aktørene er i. Hovedfunnet trekker frem hvordan skolegården som sosial struktur består av et hierarki, hvor det oppstår et press om å ha sosial status og tilhørighet. Her kan mobbing brukes som et middel for å sikre eller bedre egen posisjon i det sosiale hierarkiet.
 
 
 
Publisher
UiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item record
Collections
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap [218]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)