ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fellesskap og frihet: En sosiologisk analyse av hva som motiverer lærere til å bli værende i læreryrket

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37354
Thumbnail
Åpne
no.uit:wiseflow:7269167:64387683.pdf (1.260Mb)
(PDF)
Dato
2025
Type
Master thesis

Forfatter
Andersen, Henriette Aanes
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en sosiologisk analyse av hva som motiverer lærere til å bli værende i læreryrket. Foreliggende forskning har i stor grad tatt for seg frafall og rekrutteringsproblemer blant lærere, men jeg har eksplisitt vært interessert i å studere hva som får lærere til å trives og bli værende i skolen. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling hva motiverer lærere til å bli værende i læreryrket? For å besvare problemstillingen har jeg utviklet de følgende forskningsspørsmålene: 1) Hvordan kan økonomiske ressurser være en motivasjon til å fortsette i læreryrket, 2) på hvilken måte kan lærerne oppleve kulturelle ressurser som motiverende for å bli værende, 3) I hvor stor grad kan sosiale ressurser bidra til å holde lærerne i læreryrket og 4) hvordan kan autonomi være en motivasjonsfaktor for å fortsette som lærer. For å besvare oppgavens problemstilling, har jeg gjennomført intervjuer med 7 erfarne lærere som har tilhørighet på ulike skoler i Nord-Norge. Jeg har benyttet meg av tematisk analyse for å analysere det empiriske materialet. De empiriske funnene har blitt analysert ved hjelp av de tre kapitalformene hos Pierre Bourdieu (økonomisk, kulturell og sosial kapital), individualisering hos Ulrich Beck og det refleksive selvet hos Anthony Giddens. Oppgavens viktigste funn kan oppsummeres i to konklusjoner, nemlig fellesskap og frihet. Fellesskap og frihet er de to faktorer som i størst grad motiverer lærere til å bli værende i yrket. Fellesskapet viser seg særlig gjennom sosiale relasjoner til kolleger, der lærerne føler på tilhørighet og samhold i lærerkollegiet. I tillegg har det vist seg at gode relasjoner til elever har positive effekter, og i stor grad motiverer lærerne. Frihet motiverer lærere ved at de har mulighet til å velge hvor og når de jobber. I tillegg inkluderer dette lærernes muligheter til metodefrihet i undervisningen. Det andre hovedfunnet knyttes til økonomiske og kulturelle ressurser som motivasjonsfaktorer. De økonomiske ressursene motiverer gjennom økonomisk trygghet og stabilitet, mens de kulturelle ressursene gjør at lærerne kan utfolde sine faglige interesser i arbeidet. Disse to ressursene viste seg å ha mindre betydning for motivasjon enn de sosiale og autonomi, samtidig som de ikke var uten betydning. Konklusjonen viser derfor at det er fellesskap og frihet som i størst grad motiverer lærere til å bli værende i yrket, derav oppgavens tittel.
 
 
 
Forlag
UiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap [226]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring