Tiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon
Author
Haslevang, MeretheAbstract
Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis.
Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming, og metoden semistrukturert intervju. De semistrukturerte intervjuene danner studiens empiriske grunnlag, i analysedelen benyttet jeg tematisk analyse for å analysere datamaterialet.
Resultatene viser at den intensive leseopplæringen på småtrinnet preges av en fleksibel praksis der tiltakene justeres basert på dynamiske og kvantitative kartlegginger av elevene. Tiltakene lærerne vektla for elever som ikke har forventet leseutvikling i denne studien var bruk av teknologi som støtte, høytlesing, veiledet lesing og tilpasninger av leselekser. Lærerne vektla også i studien å skape mestring og motivasjon, noe som anses som avgjørende for elevenes videre leseutvikling. Evalueringen av tiltakene skjer kontinuerlig, både gjennom observasjon av elevenes respons og engasjement, og gjennom systematiske kartlegginger som gir grunnlag for videre justering og tilpasning.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [476]
Copyright 2025 The Author(s)