Show simple item record

dc.contributor.advisorAnne Grete Sandaunet
dc.contributor.authorKarlsen, Simen
dc.date.accessioned2025-07-06T08:31:35Z
dc.date.available2025-07-06T08:31:35Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan den lokale entreprenøren Eiendom & Norske Hus AS utvikler og implementerer strategier for å navigere seg gjennom skiftede krav og forventninger i markedet. Måten det blir gjort på er å undersøke hvordan en lokal entreprenør i Tromsø gjør konkrete tilpasninger i sin daglige drift for å bli mer og opprettholde egen konkurransedyktighet. Derfor er studiens problemstilling: «Hvordan navigerer entreprenører i bygge- og anleggsbransjen stadig mer komplekse anbudsprosesser, og hvilke faktorer påvirker deres strategiske valg?» Problemstillingen blir svart på gjennom en kvalitativ studie hvor det har blitt gjennomført en rekke dybdeintervjuer både internt i bedriften, men også av oppdragsgivere som bidrar til å forme hvordan ENH navigerer seg strategisk i markedet. For å supplere dybdeintervjuene ble det også gjennomført en triangulering for å få en bredere forståelse av deres strategi. Derfor ble det også gjennomført dokumentgjennomgang og søk i offentlige registre for å både bekrefte det som ble redegjort i intervjuene, og supplere med faktaopplysninger. For å belyse funnene i denne studien har jeg jobbet ut fra noen teoretiske rammeverk: Framvoksende strategi, interessentteori og institusjonell teori. Disse teoriene har hjulpet meg å skape en forståelse for hvordan bedriftens endringer og valg kan forklares akademisk. Med hjelp av GIOIA-metode satt jeg igjen med 4 sentrale funn angående ENHs navigering i markedets økende kompleksitet: (1) Endringsfokus, (2) Omdømmefokus, (3) fokus på mobilisering av arbeidsstokken og intern kompetanse og (4) risikofokus. Sentrale funn viser at ENH har gjort mange endringer de siste årene for å imøtekomme markedets krav, og deres strategi virker å være framvoksende heller enn en nedskrevet langsiktig plan. Det kommer frem mange interne, eksterne og markedsmessige årsaker til at endringene skjer, men i all hovedsak drives endringene som gjøres av et ønske om å være proaktiv i tilnærmingen heller enn reaktiv. Konklusjonen er at deres måte å navigere seg i stadig mer komplekse anbudsprosesser er å la krav styre investeringene, samtidig som eksterne og interne interessenters forventninger skaper nyanser i deres måte å drive på.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37421
dc.identifierno.uit:wiseflow:7411853:64661703
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleStrategisk tilpasning i skiftende landskap En kvalitativ studie av én entreprenørs respons på økende kompleksitet i byggebransjen
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)