Informasjon som forutsetning for barn og unges rett til medvirkning i barnevernet
Author
Jakobsen, MariAbstract
Synet på barn har endret seg over tid. En sentral utvikling er at perspektivet har skiftet fra at barndom ble ansett som en fase på veien mot voksenlivet, til å anerkjenne barndommen som en egen livsfase, samt at barn ses på som aktive aktører i eget liv og subjekter med egne rettigheter. I forlengelsen av dette fremheves barns medvirkningsrett.
Oppgavens problemstilling er todelt:
Hva er innholdet i barn og unges rett til medvirkning i barnevernet og hvilken rolle spiller informasjon for at medvirkningsretten skal være reell? Hvordan bidrar det offentlige, eksemplifisert ved utvalgte nettkilder, til å tilgjengeliggjøre og å tilpasse informasjon som er relevant for barn og unges medvirkningsrett?
For å svare på den første problemstillingen, benyttes rettsdogmatisk metode til å utlede innholdet i medvirkningsretten og retten til å motta informasjon, samt betydningen av informasjon for at medvirkningen skal være reell. For å svare på den andre problemstillingen, benyttes sosialfaglig metode til å gjøre en tematisk analyse av utvalgte nettkilder ut fra en sosialkonstruksjonistisk og hermeneutisk tilnærming.
Funnene i studien indikerer at medvirkning innebærer en prosess og at informasjon er en forutsetning for at medvirkningsretten skal være reell. Videre må informasjonen være tilstrekkelig til at barnet har et grunnlag å danne mening ut fra, samt at informasjonen må være tilpasset barnets alder og modenhet slik at barnet kan nyttiggjøre seg av den. Funn i studien illustrerer viktigheten av at informasjon om barnevernet og barnets medvirkningsrett er tilgjengelig gjennom digitale plattformer. Studien belyser også hvordan usikker informasjon kan medføre uforutsigbarhet og svekket rettssikkerhet for barnet.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)