Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.advisorHalvorsen Lødemel, Andreas
dc.contributor.authorSletten, Minna Othilie
dc.date.accessioned2025-07-07T08:32:09Z
dc.date.available2025-07-07T08:32:09Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, og fokus rettes mot to deler av undervisningspakken som har spesiell relevans for kritisk literacy, den interaktive artikkelen «KI eller ikke?» og undervisningsopplegget «Maskiner som mener». I oppgaven har jeg benyttet en innholdsanalyse som tar utgangspunkt i Hilary Janks’ tanke om at kritisk literacy har fire dimensjoner: makt, tilgang, mangfold og design. Dimensjonene har fungert som analysekategorier. Samtidig er det en målsetting for studien å vurdere hvordan Janks’ modell fungerer i møte med et digitalt undervisningsopplegg om kunstig intelligens. I tillegg til innholdsanalysen har jeg prøvd ut «Maskiner som mener» i to ungdomsskoleklasser. For å få innsikt i elevenes meninger om KI og deres opplevelse av undervisningsopplegget, gjennomførte jeg deltakende observasjon og fire elevintervju. Funn fra innholdsanalyse, observasjon og intervju har bidratt til innsikt i hvordan Janks’ rammeverk og Tenks undervisningspakke om KI fungerer. Innholdsanalysen viser at alle dimensjonene i Janks’ modell er representert i Tenks ulike undervisningsressurser. Dette gjelder i stor grad også «KI i klasserommet», men her er design/redesign-dimensjonen svakt representert. Dette kan ses som uheldig fordi Janks understreker viktigheten ved gjensidighet mellom dimensjonene. For eksempel kan mangelen på innslag av design/redesign i oppgaver bidra til at elevene ikke lærer hvordan de kan endre maktforhold. Studien undersøker også hvordan Janks’ modell fungerer for undervisning i dagens medievirkelighet. Janks’ modell har verdi når den overføres til undervisning om KI, men overføringen medfører også utfordringer. Disse kommer blant annet til syne i møte med den sammensatte avsenderrollen knyttet til kunstig intelligens.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37445
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64418246
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKritisk literacy i møte med kunstig intelligens
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)