Strategisk ledelse for å ivareta arbeids- og læringsmiljø, slik at elever fullfører videregående opplæring
Author
Thorsteinsen, CharlotteAbstract
Videregående opplæring i Troms jobber for å nå nasjonal målsetting om at ni av ti elever skal fullføre og bestå sin opplæring i 2030. I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse av strategiarbeid i videregående opplæring for å nå målsettingen. Studien har et teoretisk rammeverk som omhandler fullføringsreformen, profesjonelle læringsfellesskap og metodikk anvendt i Troms. Jeg har belyst tre ulike perspektiver på ledelse, det er transformasjonsledelse, distribuert ledelse og tillitsbasert ledelse.
Utgangspunktet for studien er Stortingsmelding 21 Fullføringsreformen og strategiplanen «Åpne dører for fremtiden». Fullføringsreformen og Troms fylkeskommune sin strategiplan for videregående opplæring har flere likhetstrekk. Skoleeier i Troms jobber aktivt og målrettet for å innfri nasjonal målsetting om at elevene skal fullføre og bestå opplæringen.
Mastergradsoppgaven bygges på en kvalitativ studie der det semistrukturerte forskningsintervju ble benyttet som metode. Informantene var to skoleeiere og fem rektorer som gjennom intervju har bidratt med materialet som dannet grunnlaget for studien. Med utgangspunkt i materialet har jeg videre gjennomført en tematisk analyse. Målet med studien har vært å få innsikt i hvilke former for ledelse skoleeier og rektorer utøver, i oppfølging av strategiområdet arbeids- og læringsmiljø.
Å utøve ledelse i strategiarbeid er sammensatt viser resultatene, noe som kan forklares i forsking og teori. Både skoleeier og rektorer gav uttrykk for at strategiarbeid med fokus på kvalitet var verdsatt, og ble ansett for å være sentralt i skolenes kjernevirksomhet. Hovedfunn i min studie peker på at skoleeier har vektlagt prosesskvaliteten i arbeidet. Rektorene har et ønske om å sette tydeligere fokus på strukturkvaliteten, for å nå nasjonal målsetting i fullføringsreformen. Videregående opplæring vil profitere på disse ytre strukturelle rammer, for at det skal kunne arbeides mer målrettet for å ivareta arbeids- og læringsmiljø. Rektorene trakk fram at de ønsket tydeligere føringer fra skoleeier, for å legge opp til mer styrt samarbeid på tvers av skolene i arbeidet med strategiplanen.
Denne mastergradsoppgaven er et bidrag for å synliggjøre hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse i arbeidet med å nå nasjonal målsetting. Jeg håper studien kan bidra til at andre skoleeiere og rektorer reflekterer over hvilke typer ledelse som utøves, for å ivareta elevenes arbeids- og læringsmiljø. Slik at elevene fullfører opplæringen og lykkes med å nå sine mål.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [490]
Copyright 2025 The Author(s)