Show simple item record

dc.contributor.advisorRamberg, Ingri Løkholm
dc.contributor.advisorStene, Camilla
dc.contributor.authorJensen, Vilde Andrea
dc.contributor.authorSvea, Andrine
dc.date.accessioned2025-07-11T08:34:51Z
dc.date.available2025-07-11T08:34:51Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og vise kunnskap om tekst og kontekst. Oppgaven belyser verdien av estetiske tilnærminger i den tidlige lese- og litteraturundervisningen og diskuterer implikasjoner for undervisningspraksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk læringssyn og vektlegger elevens aktive rolle i meningsskaping. Hovedfunnene viser at estetiske tilnærminger gir elevene mulighet til å uttrykke sin litterære faglighet på flere måter enn bare gjennom muntlig kommunikasjon. Samtidig ser de estetiske læringsprosessene ut til å stimulere til nettopp muntlighet og refleksjon rundt litteraturen. Studien indikerer også at fordypning gjennom sansebaserte opplevelser kan fremme en mer kompleks forståelse av litteraturen, og at estetisk lesing derfor bør forstås som et grunnlag for, snarere enn en motsetning til, analytisk lesing.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37538
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343546:64286058
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleNår tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)