Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling
Forfatter
Moldenæs, Fabine FjellbergSammendrag
I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med empatiutvikling og leseglede? På bakgrunn av det tidligere forskning har funnet om sammenhengen mellom dramafaglige metoder i arbeidet med litteratur: Hvordan kan det skisseres et undervisningsopplegg til bildeboka «Det som finnes og det som er borte», med fokus på å styrke elevenes empati og leseglede?
Jeg har valgt å bruke litteraturgjennomgang som metode. Litteraturutvalget har omfattet 16 ulike artikler. Samlet har studiene gitt viktig informasjon til temaet for masteren, selv om det viser seg å være lite forskning som møter problemstillingen i sin helhet. Studiene har bidratt til å få fram at elevaktive arbeidsmetoder kan øke engasjement og lærelyst blant elevene og at drama i kombinasjon med skjønnlitterære tekster kan være en inngang til leseglede og empatiutvikling.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [490]
Copyright 2025 The Author(s)