Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRagni Vik Johnsen og Marte Liset
dc.contributor.authorMoldenæs, Fabine Fjellberg
dc.date.accessioned2025-07-12T08:34:53Z
dc.date.available2025-07-12T08:34:53Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med empatiutvikling og leseglede? På bakgrunn av det tidligere forskning har funnet om sammenhengen mellom dramafaglige metoder i arbeidet med litteratur: Hvordan kan det skisseres et undervisningsopplegg til bildeboka «Det som finnes og det som er borte», med fokus på å styrke elevenes empati og leseglede? Jeg har valgt å bruke litteraturgjennomgang som metode. Litteraturutvalget har omfattet 16 ulike artikler. Samlet har studiene gitt viktig informasjon til temaet for masteren, selv om det viser seg å være lite forskning som møter problemstillingen i sin helhet. Studiene har bidratt til å få fram at elevaktive arbeidsmetoder kan øke engasjement og lærelyst blant elevene og at drama i kombinasjon med skjønnlitterære tekster kan være en inngang til leseglede og empatiutvikling.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37555
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64429438
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)