Hvordan fremme onboarding i kunnskapsbedrifter?
Author
Hofsø, Hanne MereteAbstract
Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke fremmende faktorer som utgjorde en vellykket onboarding, med spesielt fokus på pre-boarding, og leders og nyansattes opplevelse av onboardingen. Problemstillingen var dermed «Hva fremmer en vellykket onboarding i kunnskapsbedrifter?».
I dagens samfunn er det stadig økende fokus på hvordan onboarding kan skape et konkurransefortrinn. Ut ifra egne utfordringer som leder av en kunnskapsbedrift er det knapphet på å rekruttere kvalifisert kompetanse. Ledergruppen opplever at rekruttering og onboarding er en sirkulær prosess som påvirker hverandre og jeg ønsket dermed å se på faktorer som kunne fremme onboarding. I oppgaven har jeg valgt to kunnskapsbedrifter med totalt 7 respondenter. Det teoretiske rammeverket og forankring i Tayla Bauers 6C modell (suksesskriterier for onboarding) dannet jeg intervjuguiden til oppgaven.
Funn viser at begrepet onboarding, derav også begrepene pre-boarding og onboardingsplan, er uklart for respondentene. Det er mange ulike faktorer og variabler som spiller inn på onboarding i kunnskapsbedrifter. Funn viste at det heller var forbedringspotensialet for etablering eller styrking av faktorer som virker fremmende på onboardingen, snarere enn tilstedeværelsen av hemmende faktorer.
Kultur er et bærende element for onboarding. Det fremkommer også i denne studien at en solid og transparent kultur som inspirerer til samarbeid og inkludering, fremmer onboarding. Kollegastøtte var et element som hadde stor betydning for de nyansatte. Et annet fremtredende funn var viktigheten av struktur og forutsigbarhet i form av planer. Trolig hadde ingen av de nyansatte fått en onboardingsplan, og få nevnte tilgang på opplæringsplan. Formell oppfølging og kvaliteten på oppfølgingen av nyansatte var også et element som ble trukket fram som et større område med forbedringspotensial.
I studiet gir jeg konkrete innspill til punkter til forbedring til både leder og nyansatt. Dette kan styrke organisasjonens posisjon både med tanke på rekruttering og å beholde kompetansen i virksomheten.
Nøkkelord: Onboarding, pre-boarding, organisasjonssosialisering, kunnskapsbedrift, oppfølging
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)