dc.contributor.advisor | Oppgaven er gjennomført uten veiledning. | |
dc.contributor.author | Clemens, Maria Elisabeth Skansen | |
dc.date.accessioned | 2025-07-15T08:35:02Z | |
dc.date.available | 2025-07-15T08:35:02Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan skolen kan støtte elever med utfordrende og utagerende atferd på småtrinnet gjennom implementering av forskningsbaserte intervensjoner. Studien bygger på en systematisk litteraturstudie av syv vitenskapelige artikler som omhandler ulike atferdstiltak i skolen.
Funnene viser at proaktive og strukturerte intervensjoner som Check-In/Check-Out (CICO), Class Pass Intervention (CPI), Daily Report Card (DRC) og Good Behavior Game (GBG) har særlig positiv effekt. Disse metodene fremmer tydelige forventninger, struktur og voksenstøtte, noe som bidrar til elevenes selvregulering og mestringsfølelse.
Oppgaven konkluderer med at skolens rammefaktorer, lærerens kompetanse og samarbeidet med hjemmet er avgjørende for å lykkes med slike intervensjoner. | |
dc.description.abstract | | |
dc.description | Full text not available | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37648 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7373332:64439307 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Utfordrende og utagerende atferd i skolehverdagen | |
dc.type | Master thesis | |