Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOppgaven er gjennomført uten veiledning.
dc.contributor.authorClemens, Maria Elisabeth Skansen
dc.date.accessioned2025-07-15T08:35:02Z
dc.date.available2025-07-15T08:35:02Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan skolen kan støtte elever med utfordrende og utagerende atferd på småtrinnet gjennom implementering av forskningsbaserte intervensjoner. Studien bygger på en systematisk litteraturstudie av syv vitenskapelige artikler som omhandler ulike atferdstiltak i skolen. Funnene viser at proaktive og strukturerte intervensjoner som Check-In/Check-Out (CICO), Class Pass Intervention (CPI), Daily Report Card (DRC) og Good Behavior Game (GBG) har særlig positiv effekt. Disse metodene fremmer tydelige forventninger, struktur og voksenstøtte, noe som bidrar til elevenes selvregulering og mestringsfølelse. Oppgaven konkluderer med at skolens rammefaktorer, lærerens kompetanse og samarbeidet med hjemmet er avgjørende for å lykkes med slike intervensjoner.
dc.description.abstract
dc.descriptionFull text not available
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37648
dc.identifierno.uit:wiseflow:7373332:64439307
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleUtfordrende og utagerende atferd i skolehverdagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)