Barn som utviser mobbeatferd i barnehagen
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan arbeide systematisk med barn som utviser mobbeatferd i barnehagen. Formålet med oppgaven er å kunne bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan mobbeatferd i barnehagen kan avdekkes, stanses og forebygges. Masteroppgaven baserer seg på resultater fra fem semistrukturerte intervjuer med fem pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Resultatene viser at sosiale relasjoner, samarbeid med foresatte, pedagogiske tiltak for sosial kompetanse og konflikthåndtering, samt kompetanseutvikling, synes å være sentralt i systematisk arbeid med å avdekke, stanse og forebygge mobbeatferd. Resultatene er diskutert ved hjelp av et sammensatt rammeverk bestående av Albert Banduras sosial-kognitive teori, med særlig vekt på begrepet resiprok determinisme, mestringstro og observasjonslæring, ulike former for mobbeatferd og hvordan den kan forklares, betydningen av den voksne, sosial kompetanse samt samarbeid mellom barnehage og hjem.
Konklusjonen av diskusjonen er at tilstedeværende, aktive og trygge voksne synes å være avgjørende for å kunne arbeide systematisk med mobbeatferd i barnehagen. Andre sentrale faktorer synes å være relasjonsbygging mellom voksne og barn, samt målrettede pedagogiske tiltak som lekegrupper, samlinger og litteratur for å styrke barnas sosiale kompetanse og evne til konfliktløsning. Samarbeid med foresatte trekkes også frem som en vesentlig del av det systematiske arbeidet.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)