Mellomlederens betydning for ambideksteritet
Abstract
Organisasjoner i dag er avhengig av å være fremtidsrettet i form av innovasjon og samtidig utnytte eksisterende kapabiliteter på best mulig måte. Dette er en vanskelig øvelse som ofte kan havner på toppledernivå. Mellomleders betydning i organisasjoner er at de er midt imellom toppledelse og medarbeidere og formes av krav fra begge parter. Vi ønsket å se på kontekstuell ambideksteritet da dette krever mest av mellomledere når de ser på sin avdeling.
Problemstillingen i denne oppgaven er «Hvordan opplever og håndterer mellomledere utfordringen mellom å balansere effektiv drift og innovasjon i sin avdeling?»
For å besvare denne problemstillingen har vi benyttet oss av en kvalitativ, flercase-studie. Vi har gjennomført to dybdeintervju med to mellomledere i to forskjellige organisasjoner.
Våre funn har vist at strukturen i organisasjonen har en betydning for hvordan mellomleder opplever handlingsrommet rundt å oppnå ambideksteritet. Bedriften med flat organisasjonsstruktur hadde i denne undersøkelsen bedre forutsetninger for å oppnå kontekstuell ambideksteritet basert på kommunikasjon, tillitt og autonomi. Bedriften med en noe mer hierarkisk organisasjonsstruktur opplevdes som at mellomleder må bruke mere politiske virkemidler for å oppnå samme grad av kontekstuell ambideksteritet.
Videre har undersøkelsen vist at mange av ferdighetene som mellomleder vektlegger for å håndtere balansen mellom effektiv drift og innovasjon i sin avdeling, også går igjen i hva mellomleder er opptatt av relatert til kulturen i avdelingen. Begge mellomledere vektla tillitt, engasjement og åpenhet. En av organisasjonene hadde også fokus på høy grad av involvering av medarbeiderne i utvikling av nye ideer.
På mellomledernivå oppleves organisasjonsstrukturen som førende for handlingsrommet til mellomlederen. Egne ferdigheter som tillitt, kommunikasjon og åpenhet samt organisasjonskultur med vekt på autonomi og engasjement oppgir informantene er viktige for å balansere effektiv drift og innovasjon i sin avdeling.
Det er lite forskning på mellomleder og ambideksteritet, og dette er noe det bør forskes mer på. Organizations today rely on being forward-looking in terms of innovation while simultaneously utilizing existing capabilities in the best possible way. This is a challenging exercise that often falls to top management. The significance of middle managers in organizations lies in their position between top management and employees, shaped by demands from both sides. We wanted to explore contextual ambidexterity, as this places the greatest demands on middle managers when they consider their department.
The research question in this study is: 'How do middle managers experience and handle the challenge of balancing efficient operations and innovation in their department?'
To address this research question, we employed a qualitative, multi-case study approach. We conducted two in-depth interviews with two middle managers from two different organizations.
Our findings revealed that the structure of the organization influences how middle managers perceive their room for maneuver in achieving ambidexterity. The company with a flat organizational structure was found to have better conditions for achieving contextual ambidexterity based on communication, trust, and autonomy. In contrast, the company with a somewhat more hierarchical organizational structure required middle managers to use more political tools to achieve the same level of contextual ambidexterity.
Furthermore, the study showed that many of the skills middle managers emphasize to balance efficient operations and innovation in their department are also reflected in what they prioritize regarding the department's culture. Both middle managers emphasized trust, engagement, and openness. One of the organizations also focused on a high degree of employee involvement in the development of new ideas.
At the middle management level, organizational structure is perceived as a guiding factor for the middle manager's room for maneuver. Personal skills such as trust, communication, and openness, as well as an organizational culture emphasizing autonomy and engagement, were highlighted by the informants as important for balancing efficient operations and innovation in their department.
There is limited research on middle managers and ambidexterity, and this is an area that warrants further investigation.