Hinduisme på skjerm : En religionsdidaktisk analyse av digitale læringsressurser
Author
Buøen, Sigrid BarkostAbstract
Hovedspørsmålet i denne masteroppgava er hvordan hinduisme framstilles i de digitale læringsressursene til Cappelen Damm (CDU) og Gyldendal (Horisonter). Begge disse digitale læringsressursene brukes i den norske skolen. Fokuset for denne oppgava er læringsstoffet som er basert for ungdomsskoletrinnene.
Gjennom en digital dokumentanalyse vil jeg belyse framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene ut ifra tre aktuelle forhold i den religionsdidaktiske debatten. Disse løfter på hver sin måte spørsmål knyttet opp mot mangfoldsdebatten i skolen. Disse tre forholdene er 1) kritikk av verdensreligionsparadigme gjennom et levende religionsfokus, 2) representasjoner av religion i tråd med antidiskriminerende pedagogikk 3) løfting av konflikttemaer i undervisning. Gjennom disse tre forholdene har målet vært å skissere hvilke tendenser som finnes i framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene. I undersøkelsen har jeg tatt hensyn til både tekst, bilder, video og andre figurer som finnes inne i de digitale læringsressursene.
Resultatet av undersøkelsen er at det i liten grad løftes framstillinger og representasjoner som ivaretar de tre forholdene. Det finnes noen tendenser inne i ressursene som løfter både levende religionsframstillinger og antidiskriminerende framstillinger. Allikevel er de fleste framstillingene av hinduisme i tråd med et verdensreligionsparadigme som bidrar til å fremme stereotypier og gruppebasert fremmedgjøring. Konflikttemaer som løftes om hinduisme forholder seg i stor grad til politiske forhold. Religiøse konflikter innad og utenfor hinduismen blir i liten grad løftet fram i de digitale ressursene.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver AHR [131]
Copyright 2025 The Author(s)