Show simple item record

dc.contributor.advisorChristensen, Cato
dc.contributor.authorBuøen, Sigrid Barkost
dc.date.accessioned2025-07-16T00:32:15Z
dc.date.available2025-07-16T00:32:15Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractHovedspørsmålet i denne masteroppgava er hvordan hinduisme framstilles i de digitale læringsressursene til Cappelen Damm (CDU) og Gyldendal (Horisonter). Begge disse digitale læringsressursene brukes i den norske skolen. Fokuset for denne oppgava er læringsstoffet som er basert for ungdomsskoletrinnene. Gjennom en digital dokumentanalyse vil jeg belyse framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene ut ifra tre aktuelle forhold i den religionsdidaktiske debatten. Disse løfter på hver sin måte spørsmål knyttet opp mot mangfoldsdebatten i skolen. Disse tre forholdene er 1) kritikk av verdensreligionsparadigme gjennom et levende religionsfokus, 2) representasjoner av religion i tråd med antidiskriminerende pedagogikk 3) løfting av konflikttemaer i undervisning. Gjennom disse tre forholdene har målet vært å skissere hvilke tendenser som finnes i framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene. I undersøkelsen har jeg tatt hensyn til både tekst, bilder, video og andre figurer som finnes inne i de digitale læringsressursene. Resultatet av undersøkelsen er at det i liten grad løftes framstillinger og representasjoner som ivaretar de tre forholdene. Det finnes noen tendenser inne i ressursene som løfter både levende religionsframstillinger og antidiskriminerende framstillinger. Allikevel er de fleste framstillingene av hinduisme i tråd med et verdensreligionsparadigme som bidrar til å fremme stereotypier og gruppebasert fremmedgjøring. Konflikttemaer som løftes om hinduisme forholder seg i stor grad til politiske forhold. Religiøse konflikter innad og utenfor hinduismen blir i liten grad løftet fram i de digitale ressursene.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37688
dc.identifierno.uit:wiseflow:7267766:61800132
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHinduisme på skjerm : En religionsdidaktisk analyse av digitale læringsressurser
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)