De ville ikke ha meg på den skolen fordi jeg kom for mye for sent- Elevers opplevelse av inkludering i ordinær og alternativ skole
Sammendrag
Overordnet del i læreplan for kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017) redegjør for at skolen skal legge til rette for læring for alle elever slik at de opplever motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. For å skape dette må det finnes et bredt spekter av læringsaktiviteter og ressurser.
Denne masteroppgaven omhandler elever som ikke opplever faglig- og/eller sosial tilhørighet i den ordinære skolen, der konsekvensene blant annet er høyt skolefravær, manglende motivasjon og manglende tro på egen fremtid. Disse elevene får ett skoletilbud på utenfor sin nærskole, ved en alternativ skole. Vi har intervjuet fire av disse elevene, samt avdelingsleder for avdelingen på den alternative skolen.
Formålet med dette prosjektet er å få økt kunnskap om hvorfor alvorlig skolefravær øker i norsk skole, til tross for iherdig innsats i styringsdokumenter og planverk. Vi har sett på hvordan alternative skoler jobber for å hjelpe elevene til å fullføre grunnskolen ved bruk av egen organisering og praktiskrelatert undervisning.
Vi har brukt intervju som metode, og informantene er fire elever og en avdelingsleder ved en alternativ skole i Norge. Hovedfunnene antyder at elevinformantene stort sett har et bedre faglig utbytte ved den alternative skolen der undervisningen gis i grupper, er praktiskrelatert og lærertettheten høy. Funnene tyder på at skolefraværet reduseres, og elevene får en bedre oppfølging både sosialt og faglig ved den alternative skolen. Den alternative skolen bidrar til at elevene får et positivt syn på egen fremtid og troen på det å kunne ta videre skolegang og skaffe seg en utdanning. The Core Curriculum in the Curriculum for Primary, Lower Secondary and Upper Secondary Education (Kunnskapsdepartementet, 2017) explains that the school must facilitate learning for all students so that they experience motivation, a desire to learn and a belief in their own mastery. To create this, there must be a wide range of learning activities and resources.
This master’s thesis deals with students who do not experience motivation, a desire to learn and a belief in their own mastery in the ordinary school, and the consequences include high school absenteeism. Some of these students receive offers in places other than their local school, including alternative schools. We have interviewed four of these students, as well as the head of the department at the alternative school. The purpose of this project is to gain increased knowledge about why serious school absenteeism is increasing in Norwegian schools, and how alternative schools help these students to complete primary school by organized around practical oriented teaching.
The surveys were conducted using interviews as a method, and the informants are 4 students and a head of department at an alternative school in Norway. We have used qualitative research design seen from a hermeneutic perspective.
The main findings suggest that the student informants generally have a better academic outcome at the alternative school where the teaching is practically related. The findings indicate that school absence is reduced, and the students receive better follow-up both socially and academically at the alternative school. The findings in the survey show that the students generally have a positive view of the future where they now also have plans for upper secondary education and future professions.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)