Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Kenneth
dc.contributor.authorFjellbakk, Maria
dc.date.accessioned2025-07-16T08:35:06Z
dc.date.available2025-07-16T08:35:06Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke sosiale og emosjonelle utfordringer jenter med ADHD står overfor i ungdomsårene, og hvordan disse kommer til uttrykk i skolehverdagen. Studien bygger på kvalitative dybdeintervjuer med tre unge kvinner diagnostisert med ADHD, og belyser deres erfaringer med å vokse opp med en usynlig og ofte misforstått vanske. Funnene viser at jentene i stor grad opplever å ikke bli sett eller forstått, og at symptomene deres ofte blir oversett eller tolket feil – noe som kan føre til sen diagnostisering, lav mestringsfølelse og psykisk uhelse. Gjennom en tematisk analyse identifiseres sentrale mønstre knyttet til selvforståelse, sosial sårbarhet, skolefaglige utfordringer og opplevelser av tilrettelegging. Oppgaven drøfter funnene i lys av Vygotskijs sosiokulturelle læringsteori og selvbestemmelsesteorien, og viser hvordan manglende støtte i læringsmiljøet kan hindre utviklingen av indre motivasjon, tilhørighet og mestringstro. Studien synliggjør behovet for økt kunnskap om kjønnsforskjeller i ADHD, samt betydningen av relasjonell støtte og fleksibel pedagogikk i skolen. På bakgrunn av funnene anbefales tidligere identifisering, større bevissthet blant lærere og et læringsmiljø som ivaretar jentenes behov for anerkjennelse, autonomi og sosial trygghet.
dc.description.abstractAbstract This master’s thesis explores the social and emotional challenges experienced by adolescent girls with ADHD, with particular attention to how these difficulties manifest within the school context. The study is based on qualitative in-depth interviews with three young women diagnosed with ADHD, offering insights into their experiences of growing up with an often misunderstood and invisible condition. The findings reveal that the participants frequently felt overlooked or misinterpreted, which contributed to delayed diagnoses, diminished self-esteem, and emotional distress. Through a thematic analysis, key patterns are identified related to self-understanding, social vulnerability, academic struggles, and experiences of educational support. The discussion draws on Vygotsky’s sociocultural learning theory and Self-Determination Theory (SDT), highlighting how insufficient support in school environments may hinder the development of intrinsic motivation, belonging, and academic self-efficacy. The study emphasizes the importance of greater awareness of gender differences in ADHD and the role of relational support and flexible pedagogy in meeting girls’ educational needs. Based on these findings, the thesis recommends earlier identification, enhanced teacher awareness, and the creation of supportive learning environments that foster recognition, autonomy, and social safety for girls with ADHD.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37697
dc.identifierno.uit:wiseflow:7373126:63803929
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHvorfor klarer ikke jeg? - En kvalitativ studie av sosial sårbarhet og emosjonelle utfordringer hos jenter med ADHD i ungdomsårene - i en skolekontekst
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)