Elevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering
Forfatter
Svendsen, Julie DreyerSammendrag
I dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen er basert på videoobservasjoner av elever i arbeid med en matematisk problemløsningsoppgave. Det innsamlede materialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Funnene viste at elevene inntok ni ulike posisjoner: eksperten, den kritiske eksperten, den usikre eksperten, driveren, støttespilleren, samarbeideren, vurdereren, kritikeren og den tilbaketrukne. Disse posisjonene gjenspeiler gjennomgående mønstre i elevenes utsagn og atferd, og sier både noe om hvordan de posisjonerte seg selv og hvordan de ble posisjonert av sine medelever. I analysen har jeg også sett på posisjonene i sammenheng med elevenes forståelse og samarbeidsevne.
Beskrivelse
Full text not available
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)