dc.contributor.advisor | Gamst-Nergård, Eirin | |
dc.contributor.author | Johansen, Cathrine Berntsen | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:09Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:09Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan inkludering av barn med behov for spesialpedagogisk hjelp synliggjøres i kommunale dokumenter og årsplaner i tre ulike kommuner. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse, sammenlignes tre kommuner med ulike modeller for organisering av spesialpedagogisk hjelp: faste spesialpedagoger, ordinært personale med støtte, og et ambulerende team.
Funnene viser at det er betydelige variasjoner i hvordan inkludering forstås og praktiseres. Kun noen dokumenter vektlegger inkludering som en helhetlig praksis som omfatter sosial, emosjonell og faglig deltakelse i den spesialpedagogiske støtten. Kommuner med faste spesialpedagoger kan se ut til å ha en mer integrert tilnærming, mens ambulerende team og bruk av ordinært personale kan mulig føre til større variasjoner i kvaliteten på tiltakene. Studien antyder et behov for at det er behov for tydelige kommunale retningslinjer, kompetanseheving, og en felles forståelse av inkluderingsbegrepet som bidrag til å sikre en helhetlig og inkluderende praksis for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Det fremkommer av undersøkelsen at det ser ut til å gjenstå et stort arbeid med å skulle sikre reel inkludering av barn med spesialpedagogisk behov ute i barnehagen- og noe av dette arbeidet kan ligge i manglende synliggjøring av inkludering av barn med spesialpedagogiske behov i overordnede kommunale dokumenter. Her bør det synliggjøres at inkludering ikke bare handler om fysisk tilstedeværelse, men også om å sikre barns opplevelse av tilhørighet, trivsel og mestring samt legge føringer for hvordan personalet skal kunne realisere dette i praksis. Videre forskning anbefales for å undersøke hvordan inkluderingspraksis oppleves av barna selv og deres foresatte. | |
dc.description.abstract | | |
dc.description | Full text not available | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37720 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7375362:64362419 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Spesialpedagogikk og inkludering i barnehagen: En dokumentanalyse av spesialpedagogisk arbeid og inkludering i tre kommuner | |
dc.type | Master thesis | |