Den gale professors lab - Et naturfaglig Escape Room
Author
Reinholdtsen, GuroAbstract
I denne studien undersøkes hvordan Escape Room-opplegg påvirker elevenes bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Undersøkelsen bygger på gjennomføringen av et egenutviklet Escape Room med elever fra to klasser på ulike ungdomsskoler, samt intervjuer med faglærere. Resultatene indikerer at denne undervisningsformen har flere positive sider, særlig når det gjelder å fremme elevsamarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Selv om elevene anvender naturvitenskapelige praksiser, oppfyller de ikke fullt ut alle kriteriene som er beskrevet av Haug et al. (2021). Utviklingen av Escape Room-opplegg kan oppleves som arbeidskrevende for læreren, men samtidig representerer det en undervisningsressurs som kan gjenbrukes flere ganger. Dette understreker potensialet for Escape Room som en innovativ og engasjerende tilnærming til naturfaglig undervisning, samtidig som det krever en balansering mellom læringsutbytte og lærerens arbeidsbelastning.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [542]
Copyright 2025 The Author(s)