Show simple item record

dc.contributor.advisorDragset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorSamnøy, Eline
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:14Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:14Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractForskningsprosjektet er en kvalitativ kasusstudie som undersøker følgende problemstilling: Hvilke grep bruker lærerne i to klasser på 3.trinn for å praktisere planlagt differensiert undervisning ved bruk av læringssentre i matematikk begynneropplæring? Formålet med forskningsprosjektet er å kunne bidra med et forslag for å tette handlingsrommet som kommer frem gjennom kravet om tilpasset opplæring i norsk grunnskole. Prosjektet tar for seg en planleggingsfase for å strukturere det matematiske innholdet som omhandler multiplikasjon. Dette resulterte i læringsaktiviteter i form av rike oppgaver fordelt på fire læringssentre navngitt: læringssenter med spill, læringssenter for automatisering, læringssenter med konkret, og læringssenter for problemløsning. Organiseringen av læringssentrene tar utgangspunkt i generelle differensieringsprinsipp. Prosjektet bruker observasjon og leksjonsstudie som metode for å kartlegge hvilke grep lærerne brukte i undervisningen. Ved bruk av en abduktiv tematisk analyse resulterte forskningsprosjektet i 14 grep fordelt i seks overordnede kategorier navngitt: organisering av læringssentre uten tidsbegrensning, sosiokulturelt samarbeid i heterogene grupperinger, tilpasningsmuligheter, oppgaver over forventet progresjon, individuell tilpasning gjennom lærerstyrt problemløsning, og strategisk tilnærming til oppgaveplanlegging. De overordnede kategoriene diskuteres i diskusjonskapittelet opp imot teorikapittelet og planleggingsprosessene for å drøfte muligheter og begrensninger grepene hadde innenfor kasuset, og for mulige andre klasserom i norsk grunnskole. Ved å eksplisitt kartlegge hvilke grep lærerne bruker gir forskningsprosjektet et mulig bidrag til å tette det store handlingsrommet som tilpasset opplæring legger opp til. Dette fordi grepene legger til rette for matematisk forståelse uavhengig av elevforutsetninger med en proaktiv planleggingsprosess, ved bruk av differensieringsprinsipp strukturert rundt læringssentre i faget matematikk begynneropplæring.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37735
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343546:64362686
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDifferensiert undervisning ved bruk av læringssentre
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)