dc.contributor.advisor | Thomas Frantzen Eidissen | |
dc.contributor.author | Austegard, Julianne | |
dc.contributor.author | Lillegård, Oda | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:20Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen undersøker hvordan kunnskapspakker kan fungere i norske klasserom. Kunnskapspakker er en helhetlig tenkemåte rundt matematikk som har til hensikt å tilrettelegge for dyp matematisk forståelse for elevene. Kunnskapspakker tar for seg et bestemt matematisk tema der matematiske sammenhenger konkretiseres og tydeliggjøres i en gjennomtenkt progresjon. Bakgrunnen for avhandlingen er Ma (1999) sin forskning der disse kunnskapspakkene ble presentert som en etablert del av kinesisk undervisningspraksis. I første del av prosjektet utarbeidet vi en kunnskapspakke innenfor temaet «brøkforståelse», som omhandlet innføring av brøkkonseptet. I andre del av prosjektet testet tre matematikklærere ut denne kunnskapspakken i praksis.
Kunnskapspakken ble utarbeidet gjennom en tematisk analyse av et utvalg matematikkdidaktisk teori. I utarbeidingen plasserte vi ulike undertemaer innenfor temaet brøkforståelse i en progresjon. Denne hadde til hensikt og gradvis bygge mer forståelse for brøkkonseptet, og inkluderte også de mest fremtredende sammenhengene knyttet til temaet.
Funn fra datainnsamlingen ble innsamlet med observasjon, feltsamtaler og intervju. Videre ble funnene fra datainnsamlingen analysert med en tematisk analyse. Vi fant at bruk av kunnskapspakker synliggjorde sammenhenger i matematikken for lærerne. Bruk av kunnskapspakker opplevdes også helt nytt for informantene, og kunne dermed oppfattes som omfattende å sette seg inn i. Funn viste at lærerne likevel opplevde kunnskapspakken som brukervennlig, med en hensiktsmessig progresjon for å styrke elevenes brøkforståelse. For at kunnskapspakker skal kunne implementeres i norsk skole fant vi tre forutsetninger: tidsrammen i lærerhverdagen, lærerens fagkunnskap og endringsvilje.
Studien avdekket at kinesisk lærerhverdag, der kunnskapspakker er etablert del av praksis, har andre rammer og forutsetninger enn norsk undervisningspraksis. Dermed fant vi det urealistisk å implementere kunnskapspakker på samme måte som i Kina, men hevder likevel at kunnskapspakkers tenkemåte rundt matematikken burde fremmes og tilgjengeliggjøres i norsk skole. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37748 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7339009:64147265 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Kunnskapspakker som verktøy for lærere i norsk brøkundervisning: hva, hvorfor, hvordan - går det an? | |
dc.type | Master thesis | |