Show simple item record

dc.contributor.advisorCarola, Kleemann B.
dc.contributor.advisorMette, Nilssen
dc.contributor.authorBakkeby, Marianne
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:21Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:21Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, gjennom SMART-prosjektet «Livet i havet» som undervisningsdesign, gir elevene muligheter for tverrfaglig problemløsning og kritisk literacy og numeracy-kunnskaper. Studien tar utgangspunkt i Kunnskapsløftet LK20 og Stortingsmelding 2024:34, som begge fremhever behov for en mer praktisk, variert og utforskende skolehverdag. Oppgaven er tverrfaglig i norsk og matematikk. Studien undersøker hvordan «Livet i havet» som en del av SMART-prosjektet, kan implementeres og hvilke justeringer vi mener bør gjøres for at det skal være fruktbart for elevene. Undervisningen er et tilbud til skolen utviklet av en alternativ læringsaktør, Ungt Entreprenørskap. Vi har vurdert elevens muligheter for utvikling av kritiske literacy og numeracy-kunnskaper, tverrfaglig problemløsning og dybdelæring. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, og analysemetoden er educational design research av McKenney & Reeves (2019). Vi har samlet inn data og materiale, gjennom teori, deltakende observasjoner, fokusgruppeintervjuer med elever og semistrukturert intervju med kontaktlæreren. Våre funn viser hvordan undervisningsdesignet «Livet i havet» i SMART-prosjektet, i læringsstrategien pedagogisk entreprenørskap, skaper rom for tverrfaglig problemløsning og å utvikle elevenes kunnskaper i literacy og numeracy gjennom høy elevaktivitet og praktisk tilnærming. Noe som skaper mulighet å anvende å utvikle elevenes kunnskaper på tvers av fag - tverrfaglig. Vi har hatt et kritisk blikk på hvordan alternative læringsaktører i norsk skole og hvordan de tilnærmer seg barn og unge gjennom den offentlige skolen. SMART-prosjektet «Livet i havet» tilrettelegger for elevmedvirkning gjennom virkelighetsnære problemstillinger, sammen med en praktisk undervisning, knyttet til FNs bærekraftmål (2024). Vi setter lys på læreren som en faktor i studien, for at læringsstrategien skal være fruktbar for elevenes læring. Studien konkluderer med at undervisningsdesignet «Livet i havet», med pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi kan bidra til å realisere ambisjonene i LK20 om å fremme tverrfaglighet, skaperglede, engasjement og utforskertrang, med visse forutsetninger til stede. Våre resultater peker på at det er reelt å kunne imøtekomme LK20s ambisjoner gjennom undervisningsdesign som «Livet i havet», noe som kan være med på å øke elevens engasjement, motivasjon og tilrettelegge for utvikling av literacy og numeracy i norsk og matematikk.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37750
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362439:64379461
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titlePOV: Eleven som utforsker
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)